iDNES.cz

Horské cesty ochranáři vyčistí od aut, v Krkonoších zavedou systém závor

  14:26
Horské cesty na Benecku a v Peci pod Sněžkou chtějí ochránci Krkonoš vyčistit od aut. Od příštího léta proto cesty uzavřou automatickými závorami. Boudaři v první a druhé zóně zároveň musejí zlegalizovat svá parkoviště.

Dolní část Modrého dolu se Studniční horou v pozadí. | foto: Tomáš Kučera

Cílem je snížit počet aut parkujících kolem horských bud a nepustit řidiče na některé cesty v první a druhé zóně národního parku. Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) tím řeší zhoršující se dopravní situaci na horách.

Ochranáři plánují umístit závory na horské cesty, které nejsou zásobovací a využívají je hlavně turisté. Mnohdy řidičům slouží pro zkrácení trasy. „Chceme je zneprůjezdnit, aby tam byl absolutní klid,“ zdůrazňuje končící šéf Správy KRNAP Jan Hřebačka

Odborníci správy parku v současnosti zpracovávají materiál nazvaný Optimalizace dopravní sítě na území národního parku. Vytipovali lokality, kde chtějí ověřit funkčnost závor s elektronickým ovládáním.

V roce 2018 by se závora měla objevit nad Pecí pod Sněžkou u hotelu Děvín, kde začíná strmá a frekventovaná turistická cesta k Výrovce a Luční boudě. Další by měla být v oblasti Zadních Rennerovek a Bufetu Na Rozcestí, aby se celá lokalita uklidnila. 

„Předpokládáme, že od příští letní sezony by závory měly začít fungovat,“ naznačuje mluvčí správy parku Radek Drahný. Omezení se nedotkne majitelů horských bud a nemovitostí, kteří budou mít oprávnění k vjezdu stejně jako dosud.

Správa KRNAP bude vydávat speciální karty

Další zvažovanou lokalitou, kde by se mohla objevit automatická závora, je asfaltová cesta na Rovinka v Benecku.

„Využívají ji rodiny s dětmi, cyklisté a in-line bruslaři. Provoz aut to tam hodně komplikuje, řidiči si zde zkracují i cestu z Benecka do Špindlerova Mlýna,“ poznamenává Drahný.

Závory jsou součástí širší dopravní koncepce. V loňském roce ochranáři rozjeli v první a druhé zóně národního parku pilotní projekt Krkonoše nejsou parkoviště, který podporuje také Svazek měst a obcí Krkonoše sdružující horské samosprávy. V této oblasti je téměř 300 hotelů a horských bud.

Auta budou moct stát pouze na místech, která jsou k tomu určená a úřady schválená. Správa KRNAP bude vydávat speciální karty, jež osvědčí existenci úředně schváleného místa pro odstavení automobilů. Stání pro více než 10 vozidel už bude podléhat stavebnímu řízení.

Bez této karty nebudou moct auta v národním parku stát. Dosud výletníkům stačila k parkování u boudy v chráněném území povolenka.

„Věřím tomu, že v příštím roce se ukáže, že to má význam. Jsem přesvědčený o tom, že návštěvníci Krkonoš nechtějí vidět krásnou louku, na které stojí deset aut. Tohle zkrátka není pohled, který turista v Krkonoších očekává. Navíc to má i fatální důsledky na ochranu přírody jako takové. Musejí být nějaká pravidla,“ říká Jan Hřebačka, který v závěru roku skončí v čele instituce. 

Ochranáři budou moct auta vykázat

Jenže plán se setkává i s kritikou. „Je to krok zpátky. KRNAP dvacet let toleroval, že auta stála okolo horských bud, teď už to nebude možné. Chápu, že je potřeba chránit přírodu, ale je hodně špatně, že o nás bez nás, kteří tady boudaříme a žijeme 20 let, rozhodují lidé z kanceláří, kteří tady ve většině případů ani nikdy nebyli,“ uvedla například Jana Dvořáková, která s manželem provozuje chatu Vatru, Novopackou a Moravskou boudu nad Špindlerovým Mlýnem (více čtěte v článku V Krkonoších hrozí zdražení dovolených).

Pokud by měli striktně dodržovat předpisy, zůstane jim pro všechny tři objekty s celkovou kapacitou 150 lůžek jen 15 parkovacích míst.

Ochranáři budou mít možnost, jak nelegálně zaparkovaná auta z národního parku vykázat a jejich majitele pokutovat. Původně měla správa parku projekt uvést do praxe už letos v létě, přípravy se však protáhly. Pokud bude projekt úspěšný, rozšíří se i na třetí zónu národního parku, kde jsou řádově tisíce hotelů a penzionů. Podle Hřebačky to zabere další tři až čtyři roky.

Autor:
zpět na článek