iDNES.cz

Lidé budou mít klid od hluku aut, nejdřív přijdou na řadu Vary a Cheb

  8:44
Obyvatele některých měst v regionu přestane trápit nadměrný hluk z aut. Slibuje to takzvaný akční plán protihlukových opatření, který vznikl v Karlovarském kraji. Jako první přijdou na řadu Cheb a Karlovy Vary.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Krajská správa a údržba silnic nechala dokument zpracovat na základě údajů ze strategických hlukových map pořízených ministerstvem zdravotnictví.

„Z plánu vyplývá, že máme v kraji několik kritických míst. Nadměrnou zátěží nad 60 decibelů je dotčených přibližně 1350 obyvatel. Máme dva prioritní úseky, a to je ulice Závodu míru v Karlových Varech a v Chebu je to ulice Evropská,“ uvedl hejtmančin náměstek pro dopravu Martin Hurajčík. 

Dokument týkající se pouze krajských silnic už podle něj mluví o opatřeních, která spočívají v takzvaném tichém asfaltu, prověření fasád domů a podobně.

Na ulici Závodu míru přivádí dopravu ulice Frimlova, kde v minulosti vyrostla protihluková zeď. Ta souvisela se stavbou průtahu krajským městem.

„Kolem této spojky se už tehdy projekčně počítalo s tím, že může způsobit hluk, proto vznikla protihluková zeď,“ připomněl mluvčí radnice Jan Kopál. 

Stavba zdi podle něj byla o to jednodušší, že silnice byla nová a nebyl problém ji naplánovat včetně této bariéry.

Vadí kamiony i osobní auta

Člen krajské komise pro dopravu Ota Řezanka uvedl, že ulice Závodu míru je problematická z hlediska vysokého podílu tranzitní dopravy.

„Podle celostátního sčítání dopravy z roku 2016 se pohybuje na výjezdu směr Nejdek ve Staré Roli 6719 vozidel denně, což je v naprosté většině doprava, která ulicí Závodu míru jen projede. Tato doprava by neměla být vedena městem,“ zdůraznil.

Naopak spíše individuální doprava trápí obyvatele Evropské ulice. Ta sice byla dříve tranzitem také zatížena, jeho odklon ale nastal po dobudování severního a jihovýchodního obchvatu Chebu. Město pak navíc zakázalo vjezd nákladním autům.

„Evropská třída je hlavní tepnou přes celý Cheb, takže je tam samozřejmě značná individuální doprava osobních aut,“ uvedl předseda chebské dopravní komise Pavel Bohánek. Upozornil přitom, že na Evropské stojí bytové domy a jejich obyvatelé by zklidnění uvítali. „V minulosti tam došlo k výměně oken za plastová, to ale není všelék,“ podotkl.

Dočkají se také lidé v Sokolově, Aši nebo Mariánských Lázních

Kromě Karlových Varů a Chebu mluví plán také o dalších místech. Přiřadil jim ale nižší prioritu. Jedná se o úseky v Mariánských Lázních, Velké Hleďsebi, Aši, Sokolově nebo Chodově. Během následujících pěti let se protihlukových opatření dočká Chebská ulice v Mariánských Lázních a stejnojmenná ulice v Aši. 

Součástí akčního plánu jsou rovněž protihluková opatření plánovaná v dlouhodobém časovém horizontu. Vše bude záviset na zajištění potřebných peněz. Některé akce kraj chystá pro letošek a příští rok.

„Plán protihlukových opatření jsme zpracovali i kvůli tomu, abychom mohli získat případné dotace hlavně ze Státního fondu dopravní infrastruktury a Evropské unie na snižování hlukové zátěže. Vždy k tomu ale musíme mít tento dokument, abychom mohli doložit, že k zátěži dochází,“ doplnil Hurajčík. 

Řešením jsou obchvaty, míní dopravní expert

Další peníze by na opatření mohli vydat ze svého rozpočtu krajští silničáři. Podle Oty Řezanky se potíže s nadměrným hlukem obecně týkají vysokého dopravního zatížení a vysoké rychlosti na městských silnicích. 

„Problém by neměl být řešený budováním protihlukových bariér uvnitř měst, ale koncepčně - tedy obchvaty a vedením dopravy mimo obytné lokality. Městské ulice je třeba řešit především s ohledem na bezpečný pohyb chodců a cyklistů, doplnit je opatřeními na zklidnění motorové dopravy,“ uvedl.

Hlukové mapy jsou dostupné online, a to prostřednictvím webové aplikace. Data pocházejí z měření, které se uskutečnilo v roce 2017. Týkalo se hlavních silnic, železnic či aglomerací. V současné době se uskutečňuje sběr dat pro čtvrtou aktualizaci. Ministerstvo předpokládá, že ji zveřejní v roce 2023.

zpět na článek