„Možná do mě budete muset trochu strčit,“ požádal těsně před startem na sokolovském náměstí obdivovatele automobilové krásy majitel nablýskaného Mercedesu 190 SL z roku 1960. A pak otočil klíčkem. Sice ne příliš ochotně, ale přece jen se motor červeného roadsteru rozběhl.
„Jako hodinky,“ ozvalo se z hloučku diváků. „Jo, ale ruský,“ kontroval muž zpoza volantu a odjel ke startovní bráně.
I když si majitelé historických vozidel svých miláčků hledí, stáří přece jenom občas dokáže, že má navrch. „Naštěstí jsme s sebou měli mechanika, který drobnější závady dokázal vyřešit přímo na silnici,“ uvedl ředitel prvního ročníku soutěže Jiří Zubko.
I přes mechanikovu zručnost ovšem jeden z vozů do cíle nedorazil. „Kousek za Kyselkou zůstal stát jeden z přihlášených cadillaců. Odešla mu spojka a tu na krajnici prostě neopravíte,“ naznačil rozsah problémů ředitel závodu.
Ačkoliv je sokolovská přehlídka benzinové elegance absolutní novinkou na programu podobných akcí v regionu, nedostatkem zájmu ze strany majitelů historických vozidel netrpěla.
„Výhodou je, že jsem členem Veteran Car Clubu Karlovy Vary. Kontakty na lidi tedy mám. Obeslali jsme je a oni naše pozvání přijali,“ komentoval pestrou startovní listinu, na níž se objevila vozidla s datem výroby od roku 1925 až do konce 80. let, Zubko.
Jiří Zubko, který má v Sokolově Muzeum techniky, chce v pořádání soutěží elegance pokračovat. Příští se podle jeho záměru uskuteční už v roce 2020. Ovšem v jiném termínu. „Soutěž elegance by se měla uskutečnit už v květnu,“ vysvětlil majitel muzea.
Důvodem je skutečnost, že v srpnu tradičně karlovarští veteránisté pořádají Karlovarskou Veteran Rallye. Ta se ovšem letos nejela, což dalo prostor právě soutěži elegance.
A jak dopadla? Nejelegantnější motocykl byl Harley Davidson z roku 1929, mezi auty pak Škoda Popular Monte Carlo z roku 1937. Ale vítězi se stali všichni, kdo dokážou sebe i přihlížející za volanty či v sedlech veteránů skvěle pobavit.