iDNES.cz

Na trati, kde vykolejil vlak, se stále nejezdí. Místo posuzuje geodet

  16:02
Optimistická vize, že by na trať u Mariánských Lázní, kde v neděli vykolejila nákladní souprava převážející sypký vápenec, mohly vlaky znovu vyjet už v pátek, se nenaplnila. Geodet dnes začal posuzovat stav náspu. V měřeních a zkouškách bude pokračovat i v pátek.

„Po skončení jeho práce upřesníme časový harmonogram oprav,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Dnes také začala demontáž poškozených kolejí. Dopravu mezi Mariánskými Lázněmi a Planou tak i nadále budou zajišťovat náhradní autobusy.

Zodpovědnost za opravu provizorního náspu na sebe ve spolupráci se SŽDC vzal Karlovarský kraj.

„Přeložku železnice prováděly firmy, které budují obchvat Mariánských Lázní. Znají tedy nejlépe situaci, takže se budou podílet i na opravě. Práce bude koordinovat Krajská správa a údržba silnic,“ konstatoval krajský radní pro dopravu Martin Hurajčík.

Odhadnout, jak dlouho bude oprava trvat, si netroufá. „Záleží na posudku geodeta. Nejvíc práce bude se záporovou zdí, přes kterou padaly vykolejené vagony,“ vysvětlil radní.

Už nyní je ale jasné, že havárie vlaku ovlivní stavbu železničního mostu, pod kterým obchvat Mariánských Lázní povede.

„Zdržení odhaduji určitě na měsíc,“ řekl Jan Blažek, projektant společnosti V-CON, která železniční most staví. Vagony totiž spadly přímo doprostřed staveniště. „Naštěstí v okamžiku, kdy dělníci pracovali jinde,“ uvedl projektant.

Škody, které vykolejené vagony způsobily, přitom podle jeho odhadů nebudou nikterak závažné.

„V době havárie dělníci pracovali na betonářských výztužích a na podpěrách pro budoucí železniční most. Ty ještě nebyly vybetonované, takže vagony mohly rozbít jen bednění. Přesný rozsah škod ale neznám,“ doplnil.

Stavba každopádně už dnes týden stojí. A podle projektanta se bude zdržení ještě prodlužovat.

Odstranění vagonů, které po havárii vlaku spadly pod násep, měli na starosti hasiči. Práce jim trvaly tři dny.

„Hmotnost vagonu včetně nákladu byla přes 70 tun. Poté, co správce kolejiště povolil v pondělí v poledne zahájit vyprošťovací práce, začali hasiči stahovat vykolejené vagony mimo prostor trati. Pro samotné vyproštění bylo nutné povolat na místo nejenom jeřáby, ale především vyprošťovací tanky,“ popsal zásah mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.

31. července 2019

Hasiči, kteří na místě pracovali nepřetržitě 52 hodin, postupovali s maximální opatrností.

„Vyprošťovací práce jsme prováděli tak, aby co nejméně poškodily kolejový svršek i železniční násep. Některé části vagonů bylo nutné před vyproštěním odpálit autogenovým řezákem, z jiných vagonů bylo potřeba odčerpat náklad, aby se odlehčily. K tomu byl na místě speciální odsávací bagr,“ doplnil mluvčí hasičů.

zpět na článek