iDNES.cz

Radnice v Mariánských Lázních bojuje o trolejbusy s dopravní společností

  8:38
Mariánskolázeňské zastupitele čekají jednání o budoucnosti trolejbusové dopravy ve městě. A nebudou jednoduchá. Město, které ve společnosti Městská doprava Mariánské Lázně drží šedesátiprocentní podíl, se bude muset dohodnout s menšinovým vlastníkem, společností Z-Group.

Trolejbusy v mariánskolázeňských ulicích. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zastupitelé města budou jednat nejen o podmínkách dotace na zakoupení nových trolejbusů, ale i o budoucnosti celé společnosti.

Snahy o změny v Městské dopravě Mariánské Lázně ( MDML) odstartoval příslib dotace na pořízení osmi nových trolejbusů a především pak bankovní úvěr, který si společnost bude muset vzít na předfinancování projektu. Za ten by se mělo v plné výši zaručit město, a to se zastupitelům nelíbí.

Radnice by proto chtěla podíl Z-Group odkoupit. Jenže zájem stát se výhradním vlastníkem společnosti a ovládnout dopravu ve městě má i firma Z-Group.

„Chtěli bychom provozovat městskou hromadnou dopravu společností plně vlastněnou městem. Naše představa je vyplatit společníka a převzít firmu. Město je schopno hromadnou dopravu zajistit vlastními silami, za ta léta jsme se to už naučili,“ potvrdil mariánskolázeňský místostarosta Zdeněk Král.

Podle jeho slov před lety provozoval MHD ve městě soukromý Dopravní podnik. Ten koupila společnost Z-Group. Před deseti lety pak vznikla společná firma města a Z-Group. Jen tak totiž bylo možné dosáhnout na dotace a nakoupit nové trolejbusy.

„Z nich jsou už dnes ojetiny. Historie se opakuje. Jenže dnes už nevyhovuje smlouva, společník je vlastníkem nemovitostí, v nichž firma podniká, a navíc by se mělo město plně zaručit za bankovní úvěr, který firma použije na předfinancování dotace na nákup nových trolejbusů,“ nastínil problémy Král, který dostal od zastupitelů mandát jednat se společností Z-Group o odkoupení jejího podílu.

„Pokoušel jsem se přes prostředníky několikrát neúspěšně setkat s majitelem firmy, Zdeňkem Zemkem, abychom si spolu o této variantě promluvili. Bohužel mi bylo řečeno, že pan Zemek byl pravomocně odsouzen a že bude těžké se s ním sejít. V tomto duchu jsem zprávu předal zastupitelům. Jak jsem byl posléze informován, není to pravda, za což se Zdeňku Zemkovi velmi omlouvám. Pro nás je to velmi dobrá zpráva, jednání ohledně budoucnosti městské dopravy budou jednodušší,“ konstatoval Král s tím, že město už má k dispozici znalecký posudek, který obě části firmy ocenil.

Dopravní společnost chce odkoupit od města většinový podíl

Jenže o zakoupení společnosti má zájem i Z-Group, která v MDML drží 40 procent.

„Už v roce 2017 jsme městu nabídli, že bychom odkoupili jeho většinový podíl ve společnosti MDML a sami bychom pak zajistili a zafinancovali nezbytnou obnovu vozového parku,“ uvedl majitel společnosti Z-Group Zdeněk Zemek.

Firma měla v plánu pořídit nízkoemisní autobusy na stlačený zemní plyn nebo elektrobusy.

„Jedním z důvodů tohoto záměru byl i fakt, že společnost MDML je ze strany města dlouhodobě podfinancována, a nemá tak vlastní zdroje na zásadní obměnu vozového parku. Odkoupení městského podílu by nám rozvázalo ruce a mohli bychom do společnosti více investovat,“ doplnil Zdeněk Zemek s tím, že zájem odkoupit od města jeho část společnosti stále trvá.

„Máme zájem v rámci vlastní podnikatelské činnosti v Mariánských Lázních udržet a nadále rozvíjet, modernizovat a zkvalitňovat veřejnou městskou dopravu, která bude odpovídat charakteru, povaze a specifikům lázeňského města v souladu s potřebami zde žijících občanů, ale i návštěvníků,“ uvedl Zemek.

Ochotu k setkání u kulatého stolu potvrdil i Zdeněk Král. Podle jeho slov město osloví partnera s nabídkou hned po zahájení lázeňské sezony.

„Pokud se nedohodneme, měl by společník převzít svůj díl garancí za další úvěry na profinancování investic, které budou nutné. Kromě obnovy vozového parku to bude nová měnírna a trolejbusové vedení,“ dodal Král.

zpět na článek