iDNES.cz

Motorkář bez nohy, dívka sražená autem. Pomoci může každý, ukazují klipy

  18:30
Deset nových spotů přibližujících zásady první pomoci vypustili letos do světa producenti z karlovarské Asociace Záchranný kruh. Jejich práci znají lidé v mnoha zemích světa.

Parta motorkářů na výletě. Jeden z nich havaruje a přijde o nohu. Nebo dívenka, kterou při neopatrném přecházení srazí auto. Tak drsně a názorně učí lidé z karlovarské neziskové organizace Asociace Záchranný kruh veřejnost, jak se zachovat v situacích, které mohou potkat každého. A učí to doslova celý svět. Od Polska přes Slovensko, Německo, ale i Spojené státy americké či exotickou Barmu.

Asociace už od roku 2016 produkuje výchovné a preventivní spoty reagující na situace, do nichž se mohou laici dostat. Všechny tyto projekty mají jedno motto: „Ty to zvládneš“.

Letošní statistiky dokazují, že prevence není nikdy dost. „Od začátku roku zemřelo na českých silnicích nejvíce dětí za posledních deset let. Na motorce za první půlrok zahynulo 38 lidí. O moc lepší není ani statistika takzvaných letních úrazů. Ročně utone téměř 200 lidí, popálí se jich více než deset tisíc,“ naznačuje důvody, proč je osvěty zapotřebí, výkonný manažer asociace Lukáš Hutta.

Právě na taková rizika a na jejich řešení se zaměřuje kampaň Ty to zvládneš. „Spoty chceme ukázat, že spoustu na první pohled neřešitelných situací dokáže vyřešit prakticky každý,“ tvrdí Hutta.

V produkci asociace letos vzniklo deset nových spotů s tematikou první pomoci. Ty jsou k dispozici na internetu pro všechny zdarma.

„I proto se objevily také na stránkách národního dopravce v Barmě,“ vysvětluje prezidentka asociace Veronika Krajsová.

Klipů zabývajících se první pomocí vzniklo celkem dvacet, deset z toho v letošním roce. Lidé se z nich dozvědí například to, jak pomoci tonoucímu po skoku do vody, jak si poradit s úrazem hlavy na inline bruslích či jak ošetřit popáleniny.

„Na spotech se podílela celá řada odborníků z řad záchranářů a s nimi i zkušený kreativní tým v čele s režisérem Jiřím Studničkou,“ říká o projektu Lukáš Hutta.

Nadstandardem klipů z dílny Záchranného kruhu je jejich výukový podtext. „Nejsou jen o tom, co kdo může či nesmí,“ vysvětluje Lukáš Hutta.

S tvorbou podobných výchovných programů chce asociace pokračovat i v dalších letech. „Rádi bychom se rádi vrátili k problematice silničního provozu. Letos jsme vytvořili i tři spoty zabývající se požáry v domácnosti, na které chceme navázat v příštím roce,“ naznačuje Hutta.

„Tvorba klipů je ale finančně náročná. Bude tedy záležet na tom, jak se nám pro naše projekty podaří sehnat partnery,“ dodává Hutta.

zpět na článek