iDNES.cz

Černošská holčička na reklamu na trdelník nepatří, tvrdila politička SPD

  16:18
Místopředsedkyni krajské organizace SPD v Karlovarském kraji Věru Maříkovou popudil obrázek černošské dívenky na stánku s trdelníkem. Na svém facebookovém profilu zveřejnila kontroverzní příspěvek. Napsala, že trdelník patří Čechům a fotografie černošky se jí zdá nevhodná.

Na facebookový příspěvek upozornil server Aktuálně.cz.

„Když vezmu, že trdelník patří Čechům, tak obrázek černošky se zmrzlinou je i pro mě dosti nevhodný. Jak vysvětlit firmě, že tento obrázek se k našemu trdlu opravdu nehodí?“ napsala na svém facebookovém profilu Maříková. Záhy ovšem tento příspěvek stáhla.

Redakce iDNES.cz požádala Věru Maříkovou o vyjádření. Ještě před vyslovením žádosti o něj ovšem zavěsila.

Později reagovala až na dotaz SMS zprávou: „V daném případě jsem nic rasistického nemyslela, jednou z největších obětí rasistických útoků na sociálních sítích je Tomio Okamura - i z tohoto důvodu říkáme, že rasismus je odporný.“

Trdelník přitom ani není českou specialitou. Podle Wikipedie toto sladké pečivo pochází původně z historického Sedmihradska, odkud se s Maďary dostal do slovenské Skalice. V Maďarsku je tato pochoutka považována téměř za národní symbol.

Radek Klein, jednatel společnosti Trdlokafe, která síť stánků v České republice provozuje, kritiku odmítl. „V Trdlokafe odmítáme rasismus v jakékoliv formě, a stížnosti na výzdobu našich stánků proto vnímáme jako zcela nepřijatelné - i vzhledem k faktu, že dívka na obrázku se jmenuje Jája a je Češka. Absurditě příspěvku paní Maříkové přidává i skutečnost, že trdelník pochází z Maďarska a jeho prezentace jako tradičního českého produktu je naprosto zcestná,“ píše firma na své facebookové stránce.

Firma podle něj určitě reklamu zachová. „V minulosti jsme se s podobnou reakcí setkali jen v několika vzácných případech na sociálních sítích, ale argumenty byly vždy podobné, jako u paní Maříkové. Rozhodně to však pro nás neznamená důvod reklamu měnit nebo stahovat. V Trdlokafe se zcela ztotožňujeme s hodnotami civilizované společnosti ve 21. století a úvahy nad tímto tématem považujeme za zcela bezpředmětné,“ uvedl Klein.

Podle Pavla Šejvla, vedoucího karlovarského stánku společnosti Trdlokafe, je paradoxně pro podnik tato kauza reklamou. „Lidé chodí podporovat, ptát se i koupit si náš produkt, aby dokázali, že oni s tou reklamou souhlasí. Lidí, kteří s ní nesouhlasí a mají podobné výroky, je mi líto,“ uvedl Šejvl.

zpět na článek