iDNES.cz

Karlovarské horní nádraží začne v červnu dostávat konečnou podobu

  11:50
Novou tvář prostor před karlovarským horním nádražím začnou dělníci tisknout už letos v červnu. V tomto termínu totiž začne komplexní rekonstrukce prostranství před železničním uzlem, které se ve zbrusu nové podobě zaskví v říjnu.

Vizualizace nové lávky na karlovarském horním nádraží (směr na Růžový vrch). | foto: Pontika

„Práce budou rozdělené do tří etap tak, aby jen minimálně omezily provoz jak samotného nádraží, tak navazující dopravy,“ uvedl první náměstek karlovarského primátora Čestmír Bruštík.

Předběžný rozpočet na rozsáhlou rekonstrukci mluví o 25 milionech. „Pětaosmdesát procent všech nákladů ovšem pokryje dotace,“ upřesnil Bruštík.

Veřejnou zakázku na tuto akci bude pro magistrát administrovat advokátní kancelář. Za to dostane 55 tisíc korun.

„Celý projekt jsme pro magistrát koordinovali a zpracovali ve výsledných vizualizacích. Úpravy přednádraží skončí na podzim, kdy bude stanice Horní nádraží dokončená i s lávkou nad kolejištěm a širším okolím. Potom teprve je možné hodnotit celek. Například, proč má výpravní budova střechu v aerodynamickém tvaru. Střechu jsme řešili jako pátou fasádu stavby, viditelnou shora z lávky, jako princip listu stromu, z něhož v dešti stéká voda. Jistě bude možno pořídit i foto celku s horním světlem nasvícené a prozářené dvorany výpravní budovy,“ uvedl podrobnosti jak k objektu nové odbavovací haly, tak k přednádražnímu prostoru architekt Petr Franta, z jehož dílny celý projekt vzešel.

Nedílnou součástí projektu je i zmiňovaná lávka pro pěší, která přednádražní prostor spojí se sídlištěm Růžový Vrch. Práce na ní ve Vítkovicích finišují. „Je prakticky hotová. Převzali jsme ji na sklonku února,“ uvedl náměstek Bruštík.

O tom, kdy lávka rozmontovaná na tři kusy dorazí do Karlových Varů, rozhodne postup její konzervace. „Ta obnáší tři vrstvy nátěru, kterou provedou ještě ve Vítkovicích. Finální čtvrtou vrstvu dostane stavba až v Karlových Varech. Montovat se bude v těsném sousedství horního nádraží,“ řekl náměstek.

Lávka přitom není žádný drobeček. Jen kovová konstrukce dlouhá přes 80 metrů váží 88 tun. S touto hmotností si bude muset poradit jeřáb při osazování konstrukce na betonové piloty. Společně se schodištěm a betonovou mostovkou pak celková váha stavby dosáhne 230 tun.

Součástí projektu jsou i dva výtahy. Ty zajistí bezbariérový přístup a jeden z nich poslouží i cyklistům. Hotovou stavbu pak budou hlídat dvě kamery. Jedna bude snímat lávku, druhá přednádražní prostor. „Kvůli položení kabelové trasy jsme už nyní zřídili takzvané věcné břemeno,“ dodal náměstek Michal Riško.

zpět na článek