Jak by měly tyto čtyři školy fungovat po Novém roce?
Pokud dokončíme, co krajští zastupitelé schválili, ředitelé stanoví způsob přijímání do jednotlivých oborů a pochopitelně zpracují učební plán. Budou spolupracovat se stávajícími pedagogy a mohu skutečně ujistit, že žádnému z nich nehrozí propuštění. Naopak se s nimi počítá.
Změny ve školách
|
Jaký bude úkol ředitelů centrálních škol?
Musí přenastavit výuku a fungování školy tak, aby žáci studovali tam, kde mají nejlepší podmínky a kam patří. Kdo má předpoklady dobře se vyučit řemeslu, neměl by se tlačit na průmyslovku a podobně. Samozřejmě nejsem naivní, nepůjde to z roku na rok, ale bude to postupný proces. Sekerničení by poškodilo jak školy samotné, tak zejména žáky a studenty.
Mělo by tedy záležet na ředitelích z center, zda těmto čtyřem školám dovolí otevřít první ročníky?
Ono to nezní takto kategoricky. Musejí se dohodnout a udělat to na základě toho, jestli je to dobře, nebo špatně. Pokud to bude špatně, musí se to přenastavit, aby se otevíraly jen ty obory, které mají perspektivu. Nikoli aby se školy tahaly o žáka jen proto, že jim to přinese peníze.
Už se někteří ředitelé škol mezi sebou dohodli, jak budou fungovat?
Můžu potvrdit, že ano, že spolu jednali. Řekl bych dokonce, že je to ještě lepší, než jsme doufali, protože jsou třeba schopni garantovat rozvoj určitého oboru. Mám na mysli například zemědělství, které v našem kraji nutně potřebujeme. Je to jeden z pilířů zaměstnanosti v tomto kraji a byl docela popelkou, co se školství týče. Že se tento obor pozvedne, to si slibuji od spolupráce mezi školou v Chebu a Dalovicích. Zatím učí každá půlku, a když se spojí, využije se lépe chebský školní statek. Myslím, že prestiž půjde nahoru. Musíme pro to ale něco udělat.
Starostové z měst, jejichž školy čeká slučování, se obávají, že zaniknou. Může se to stát?
Ono se to stane, když nic neuděláme. V těch městech sice hovoří o tom, jak tu školu potřebují a jak tím budou trpět, když tam nebude. Ale oni se o tu školu starají až tehdy, když se na ni v uvozovkách sahá. Ředitelům nevyčítám, že se snažili školy zachránit. Hledali jakýkoli náhradní obor, který by zřídili. Školy pak ale ztratily své jméno. Musíme se vrátit zpátky v čase, opět se zabývat tím, aby byla učiliště zase učilišti a střední odborné školy zase středními odbornými školami. Zřejmě se bude muset zpřísnit přijímání žáků. I na našich školách.
Čili by měly být v budoucnu přísnější přijímací zkoušky?
Ano, jak na gymnázia, tak samozřejmě i na školy odborné.