iDNES.cz

Změny ve školách pedagogy o práci nepřipraví, ujišťuje krajský radní

  14:20
Loket, Nejdek, Dalovice, Horní Slavkov. V těchto městech a obci stojí krajské odborné školy, které čeká od příštího roku slučování oborů s většími centry. Podle krajského radního pro školství Jaroslava Bradáče jsou úpravy nevyhnutelné. O již schválených změnách budou krajští zastupitelé znovu jednat příští čtvrtek.

Jaroslav Bradáč je krajským radním Karlovarského kraje, který má na starost oblast školství, mládeže a tělovýchovy. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Jak by měly tyto čtyři školy fungovat po Novém roce?
Pokud dokončíme, co krajští zastupitelé schválili, ředitelé stanoví způsob přijímání do jednotlivých oborů a pochopitelně zpracují učební plán. Budou spolupracovat se stávajícími pedagogy a mohu skutečně ujistit, že žádnému z nich nehrozí propuštění. Naopak se s nimi počítá.

Změny ve školách

  • Střední zemědělská škola Dalovice se sloučí s Integrovanou střední školou Cheb. Vytvoří se tam centrum zemědělských oborů.
  • Střední průmyslová škola Loket se sloučí s Integrovanou střední školou technickou a ekonomickou Sokolov. V Sokolově vznikne centrum technických oborů, v Karlových Varech centrum stavebních oborů ve Střední odborné škole stavební Karlovy Vary.
  • Střední odborné učiliště Horní Slavkov se sloučí s Integrovanou střední školou technickou a ekonomickou Sokolov. Centrum technických oborů bude vyučovat strojírenské práce. Stravovací a ubytovací služby spadnou pod centrum gastronomických oborů ve Střední škole živnostenské Sokolov.
  • Střední odborná škola a střední odborné učiliště Nejdek se rozdělí mezi Střední průmyslovou školu Ostrov a Střední školu stravování a služeb Karlovy Vary.

Jaký bude úkol ředitelů centrálních škol?
Musí přenastavit výuku a fungování školy tak, aby žáci studovali tam, kde mají nejlepší podmínky a kam patří. Kdo má předpoklady dobře se vyučit řemeslu, neměl by se tlačit na průmyslovku a podobně. Samozřejmě nejsem naivní, nepůjde to z roku na rok, ale bude to postupný proces. Sekerničení by poškodilo jak školy samotné, tak zejména žáky a studenty.

Mělo by tedy záležet na ředitelích z center, zda těmto čtyřem školám dovolí otevřít první ročníky?
Ono to nezní takto kategoricky. Musejí se dohodnout a udělat to na základě toho, jestli je to dobře, nebo špatně. Pokud to bude špatně, musí se to přenastavit, aby se otevíraly jen ty obory, které mají perspektivu. Nikoli aby se školy tahaly o žáka jen proto, že jim to přinese peníze.

Už se někteří ředitelé škol mezi sebou dohodli, jak budou fungovat?
Můžu potvrdit, že ano, že spolu jednali. Řekl bych dokonce, že je to ještě lepší, než jsme doufali, protože jsou třeba schopni garantovat rozvoj určitého oboru. Mám na mysli například zemědělství, které v našem kraji nutně potřebujeme. Je to jeden z pilířů zaměstnanosti v tomto kraji a byl docela popelkou, co se školství týče. Že se tento obor pozvedne, to si slibuji od spolupráce mezi školou v Chebu a Dalovicích. Zatím učí každá půlku, a když se spojí, využije se lépe chebský školní statek. Myslím, že prestiž půjde nahoru. Musíme pro to ale něco udělat.

Starostové z měst, jejichž školy čeká slučování, se obávají, že zaniknou. Může se to stát?
Ono se to stane, když nic neuděláme. V těch městech sice hovoří o tom, jak tu školu potřebují a jak tím budou trpět, když tam nebude. Ale oni se o tu školu starají až tehdy, když se na ni v uvozovkách sahá. Ředitelům nevyčítám, že se snažili školy zachránit. Hledali jakýkoli náhradní obor, který by zřídili. Školy pak ale ztratily své jméno. Musíme se vrátit zpátky v čase, opět se zabývat tím, aby byla učiliště zase učilišti a střední odborné školy zase středními odbornými školami. Zřejmě se bude muset zpřísnit přijímání žáků. I na našich školách.

Čili by měly být v budoucnu přísnější přijímací zkoušky?
Ano, jak na gymnázia, tak samozřejmě i na školy odborné.

zpět na článek