iDNES.cz

Lidé v Horním Slavkově říkají ne těžbě lithia. Trápí je hlavně doprava

  12:02
Doprava vytěženého materiálu je zásadním důvodem, proč se ozývají hlasy proti těžbě lithia z odkaliště v Horním Slavkově. Kov odtud chce dobývat společnost Sanaka Industry miliardáře Karla Janečka.
Horní Slavkov, ilustrační foto

Horní Slavkov se v souvislosti s těžbou lithia obává nárůstu dopravy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Obavy z nadměrné kamionové dopravy v okolí Horního Slavkova jsou stále hlavním důvodem, proč převládá nesouhlasné stanovisko se zamýšlenou těžbou lithia z místního odkaliště. Nesouhlas zazněl i na pondělním veřejném projednání projektu. Hornoslavkovská radnice těžbu podpoří pouze za předpokladu, že těžaři pro dopravu materiálu využijí pásový dopravník.

K čemu se hodí lithium

  • Lithium je lehký a měkký kov. Využitelný je v mnoha oborech, například v jaderné energetice.
  • V posledních letech ovšem hraje prim výroba lithiových akumulátorů využitelných jako zdroj energie pro elektromobily a vozy s hybridním pohonem.

Ten by spojil dobývací místo s železniční vlečkou dlouhou asi 400 metrů. „Je to jediný způsob dopravy, který by pro nás byl snesitelný,“ konstatoval starosta Horního Slavkova Alexandr Terek. Zdůraznil ovšem, že zatím nepadlo žádné definitivní rozhodnutí. „Stále jsme ve stadiu vypracování posouzení vlivu na životní prostředí EIA,“ konstatoval Terek.

Obyvatele Horního Slavkova ovšem vedle dopravy vytěženého materiálu zajímají i další aspekty těžby. Obávají se například zhoršeného komfortu bydlení i vlivu těžby na zdraví.

„Posudkům nevěřím. Kdo mi pak vrátí zdraví,“ zajímalo například podle ČTK místní ženu. Lidi zajímala i následná rekultivace. Podle zástupce investora, kterým je společnost Sanaka miliardáře Karla Janečka, musí firma odvádět peníze na rekultivaci už v průběhu těžby. Pokud by rekultivaci předběžně vyčíslenou na 6,5 milionu korun neprovedla, o peníze by přišla.

Záměr těžby vadí i sousedním obcím. Místostarosta Lokte Petr Zahradníček se například na setkání ohradil proti tomu, že jak Loket, tak Nové Sedlo, Krásný Jez, Krásno či Bečov nebyly v projektu označeny za dotčené obce.

„Byť v diskutovaném stanovisku ve variantním řešení počítá projekt s přepravou suroviny po dobu třinácti let osmdesáti nákladními vozy denně právě přes jejich území,“ vysvětlil nesouhlasné stanovisko okolních obcí loketský místostarosta.

O tomto postoji už představitelé Lokte informovali i ministerstvo životního prostředí. „Souhlasíme pouze s variantou B, tedy nakládkou zakrytým pasovým dopravníkem přímo na vlak a dál po kolejích směrem Krásný Jez,“ zdůraznil Zahradníček. Celou problematiku chce i nadále pečlivě sledovat a reagovat na jakékoliv necitlivé obraty ve vývoji dalšího projednávání.

Projekt těžby lithia bedlivě sleduje i poslanec Jaroslav Borka. I on má vůči němu výhrady. „Domnívám se, že lithium by měla těžit státní firma, případně firma s úzkým vztahem ke státu. Důvodem je, aby lithium nekontrolovatelně neodcházelo z České republiky. A také, aby z těžby měl užitek i region. Nezdá se mi, že by to bylo dobře ošetřeno,“ vysvětlil podstatu svého přístupu komunistický zákonodárce.

V poslanecké sněmovně už jednou kvůli těžbě interpeloval premiéra Bohuslava Sobotku. Dostal ale prý jen vyhýbavou odpověď. „Teď jsem odeslal dopis jak ministru životního prostředí, tak zastupujícímu ministru průmyslu a obchodu, tedy premiérovi. Počkám na odpovědi a teprve poté se rozhodnu, zda budu opět interpelovat, nebo se obrátím na jiné instituce. Mám ovšem připravenou i další cestu, o které bych se ale zatím nerad zmiňoval,“ dodal Jaroslav Borka.

zpět na článek