iDNES.cz

Rekordní nákup vlaků drhne, jižní Morava může přijít o 5 miliard

  14:50
Nejdražší tendr v historii Jihomoravského kraje „torpéduje“ část koaličních politiků ANO a TOP 09. Hejtmanství tak může přijít o obří dotaci na nové vlaky. Podle všeho jde o odvetu za bojkot nákupu akcií Technologického parku v Brně.

ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stáří některých vlaků, jež brázdí jižní Moravu, se blíží k půl století. A tak se kraj před čtyřmi lety rozhodl, že kvůli komfortu cestujících nakoupí desítky nových souprav. Obří a dosud politicky bezproblémový tendr za 6,7 miliardy korun však nečekaně dostává trhliny.

Přestože již zbývá vybrat jen dodavatele nových vlaků, historicky nejdražší investici kraje začala bojkotovat část koaličních politiků za ANO a TOP 09. Konečný verdikt tak v listopadu navzdory plánu nejspíš neučiní radní, ale zastupitelé.

A pokud projekt shodí ze stolu, hejtmanství přijde o dotaci 5,5 miliardy z Evropské unie.

„Vlaky musí být podle pravidel čerpání dodány do konce roku 2022. Je proto nutné smlouvu podepsat ještě letos, aby měl výrobce dostatek času. Pokud zastupitelé nepodpoří výběr dodavatele, přijdeme o dotaci a nové vlaky zaplatí všichni prostřednictvím jízdného. Kraj si totiž takovou investici sám nemůže dovolit a musel by nasmlouvat dopravce, který zajistí provoz svými vlaky. A ten bude logicky chtít tyto peníze získat zpět,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

V krátké době tak možná půjde o druhý obrovský projekt, na němž se krajská koalice neshodne. Už před měsícem krachl nákup polovičního podílu Technologického parku v Brně za půl miliardy. A tehdy byly role obrácené – prosazovali jej politici z ANO a TOP 09, proti byli právě sociální demokraté. Podle různých zdrojů MF DNES tak teď může jít o odvetu.

„Jestli to souvisí, na to se musíte zeptat na jiné adrese – u náměstka Vituly či některých kolegů z ANO, u nichž se začaly objevovat pochybnosti asi měsíc zpátky,“ pousmál se Hanák.

Domluva by měla být napříč republikou, říká Vitula

Právě hejtmanův náměstek pro vědu a výzkum Jan Vitula (TOP 09) tehdy po odmítnutí nákupu akcií na zastupitelstvu prohodil, že „je zvědavý, zda si stejnou eskapádu užijí i v diskusi o vlacích“.

„Od začátku jsem panu Hanákovi říkal, že chci jasné informace, zvláště co se týče ekonomických dopadů. Proti nákupu jako takovému nic nemám, ale domluva by měla být napříč republikou. Tedy že si všechny kraje pořídí vlaky a provozují je ve stejném režimu. Ale pokud si jižní Morava jako jediná půjde svou cestou, tak v tom zůstaneme sami a ještě zadlužení. A zbytek zastaralých vlaků v ostatních krajích vyřeší stát,“ uvedl nyní Vitula.

Zároveň popřel, že jeho výtky souvisí s Technologickým parkem. „To se nám jen snaží podstrčit sociální demokraté,“ podotkl Vitula.

Každopádně skepticky se proti záměru staví i část nejsilnějšího hnutí ANO v čele s Petrem Vokřálem, který také prosazoval nákup akcií technoparku. Ten už podle informací MF DNES dokonce zjišťoval, co se stane, pokud zastupitelstvo nákup vlaků potopí.

„Vždy je více variant, jak situaci řešit. Určitě budu zvažovat všechna rizika, abych vybral, co je pro kraj nejlepší a dlouhodobě udržitelné,“ reagoval předseda zastupitelského klubu ANO Vokřál.

Náhlý obrat koaličních spojenců tak výrazně mění poměr sil v radě, která měla o dodavateli souprav původně rozhodnout. „Byl bych tak nejraději, kdyby o investici rozhodlo zastupitelstvo, kde je větší šance na úspěch. U radních si už nejsem jistý,“ odtušil Hanák.

Rada se tak nejprve musí sama vzdát rozhodovacího práva, což je reálné. Tuto variantu ostatně hodlá podpořit i hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Ze šesti zájemců zůstal jeden

Podle opozičního zastupitele Jiřího Hlavenky (Zelení) není správné, že vedení kraje chce přehodit odpovědnost na zastupitele.

„Nebavíme se o výsadbě zeleně, ale o obří investici. Řekněte mi, kdo ze zastupitelů rozumí nákupu vlaků? Na to bychom potřebovali pořádný čas na prostudování. Vedení kraje asi dochází, co takový ambiciózní plán obnáší, a začíná si ho přehazovat jako horký brambor,“ prohlásil Hlavenka s tím, že takovou investici má v ideálním případě řešit stát.

Vlakem po jižní Moravě jen s krajskými lístky, přinese to slevy i zdražení

Postup krajského vedení kritizuje i předseda klubu lidoveckých zastupitelů Jan Grolich. Podle něj je žalostné, že se koalice nedokáže v poslední době domluvit na žádném klíčovém strategickém projektu.

„Co se týče lidovců, tak nákup vlaků podpoříme. Tedy pokud se nevyskytnou zásadní informace, o kterých ještě nevíme. Pravdou je, že zatím nemáme ani potřebné dokumenty,“ uvedl opoziční zastupitel.

Nákup vlaků má kromě zmíněné dotace pokrýt i úvěr 1,2 miliardy korun. O tendr mělo původně zájem šest firem, nakonec se přihlásily jen dvě a jednu kraj vyřadil.

Podle informací MF DNES tak zůstává ve hře Škoda Transportation. „Platí, že obchodní případy do jejich ukončení veřejně nekomentujeme,“ sdělil mluvčí firmy Michal Tobrman.

zpět na článek