iDNES.cz

Brněnské Židenice zaplnily vraky, podnikatel si z ulic udělal autodílnu

  6:42
Desítky nepojízdných aut parkuje v brněnských Židenicích podnikatel, který má půjčovnu dodávek. Vedení radnice chce vraky z ulic vypudit. Když padnou ostatní možnosti, v lokalitě zavede rezidentní parkování.

Červený Peugeot Boxer stojí už řadu měsíců osaměle mezi ulicemi Šámalova a Jílkova. Zadní dveře jdou otevřít, takže do něj někdo pohotově stihl odložit staré pneumatiky a vyrobil tak černou skládku.

Ve Filipínského ulici pod železničním mostem zase z valníku smutně shlíží bílý Ford Tranzit bez zadního levého kola, jiné tři dodávky jsou posazené do zeleně nedaleko od něj. A další oprýskané kousky lemují Geislerovu ulici.

To jsou jen některá z nepojízdných aut v Židenicích. Podle místostarosty Petra Kunce (Spolu pro Židenice) je vraků v ulicích už tolik, že radnice problém začala řešit. Hlavně proto, že velkou část z asi tří desítek „starých střepů“ má na svědomí jediný člověk.

„Reagovali jsme na stížnosti lidí, že jim nepojízdná auta zabírají místo, že parkují v zeleni, na chodníku nebo u křižovatky, že hyzdí vzhled obce. Při bližším zkoumání jsme zjistili, že většinu rozmisťuje po ulicích jeden místní podnikatel,“ prohlásil Kunc, který má v Židenicích na starost životní prostředí.

Podle něj měla městská část problémy s autovraky vždy, ale v poslední době narostly do neúnosných rozměrů právě kvůli počínání podnikatele Radima Kačírka, který dodávky půjčuje.

„Někdy auta doveze na přívěsném vozíku. Jindy s nimi přijede a přímo na ulici vymontovává náhradní díly. Nebo tam parkuje po dobu, než dodávku znovu zprovozní. Někde jsme dokonce za oknem našli lístek s pokyny, co se má na autě udělat. Z veřejného prostoru si tak udělal autodílnu a garáž,“ popsal Kunc, jenž vraky mapuje, fotí a dává na Facebook.

Kačírek, který vlastní asi 25 dodávek, nejprve MF DNES slíbil osobní schůzku, pak ji posunul kvůli návštěvě lékaře a na další výzvy už nereagoval. Podle jeho prvního stručného vyjádření však situaci za problémovou nepovažuje.

„Když tam není zákaz, parkovat si můžu, kde chci. A že si někdo stěžuje na dodávky? Vždyť je tam mohou parkovat moji zákazníci. Všechna auta mají espézetku a platnou technickou,“ prohlásil Kačírek.

V tom však pravdu nemá. Například zmíněný červený peugeot či bílý tranzit poznávací značku postrádají.

Třicet dodávek stojí i na zahradě

Na židenické autovraky se ostatně už zaměřily i hlídky městské policie. „Zatím se nám podařilo zjistit sedm automobilů, u kterých jsou jejich provozovatelé podezřelí, že se dopustili přestupku. Případy jsme zdokumentovali a odeslali ke správnímu řízení,“ uvedla mluvčí brněnských strážníků Tereza Kadrnožková. V něm může provozovatel auta dostat pokutu až 50 tisíc korun.

Nicméně podle Kadrnožkové paradoxně nemusí sankce směřovat na toho, kdo auto na místo přivezl a odstavil. „Pokud původní majitel vozidlo například přeprodal na náhradní díly a neodhlásil ho nebo ho nechal někomu k opravě a vůz na místo odstavil on, pokuta půjde za ním,“ nastínila Kadrnožková.

K tomu, aby nepojízdné vozy ze Židenic definitivně zmizely, je zatím daleko. Nejprve je třeba naplnit poměrně složitou proceduru na Silničním správním úřadu, který vyhodnotí, že jde skutečně o vrak. Vlastní odstranění je pak na Brněnských komunikacích.

Platí ho ale městská část, která může po majiteli – pokud ho zná – peníze vymáhat. Rychleji to jde jen v případě, že auto vysloveně brání provozu nebo se jedná o nebezpečný odpad. Pak ho lze odstranit podle zákona o životním prostředí.

Kunc se ale nechce vzdát. „Pokud to nepůjde jinak, zavedeme zde rezidentní parkování a budou tu stát jen místní či abonenti, kteří ale za možnost stání zaplatí,“ řekl Kunc.

A řešit chce i autovrakoviště, které si podnikatel udělal na své soukromé zahradě. Podle Kunce může být v rozporu se zákonem o životním prostředí. „Bez ladu a skladu je tam natěsnaných na 30 dodávek. Kromě toho, že to vypadá strašně, máme obavu i z možné kontaminace podzemních vod, takže se chystáme měřit, zda nedošlo k úniku ropných látek,“ dodal Kunc.

zpět na článek