iDNES.cz

Brněnská Hlava Medusy je originálním dílem Rubense, potvrdil výzkum

  16:22
Obraz hrůzostrašné Hlavy Medusy ze sbírek Moravské galerie je skutečným originálem od vlámského malíře Petera Paula Rubense. Není to dobová kopie identického vyobrazení uloženého ve Vídni. Pravost díla potvrdil náročný výzkum týmu profesora Koena Janssense z univerzity v Antverpách.

Obraz Hlava Medusy pochází z dílny Petera Paula Rubense. | foto: Moravská galerie Brno

Výzkumníci brněnský i vídeňský obraz podrobili makro rentgenové fluorescenční analýze, která odhalila, že brněnská verze vznikla jako první, namalovaná na dřevě se složitější výstavbou malířských barev.

Vídeňská varianta pak s drobnými změnami reprodukuje finální kompozici na plátno.

„Představená zjištění však nelze zjednodušeně shrnout tak, že brněnská Hlava Medusy je originálem a vídeňská kopií. Umělecký svět 17. století nechápal originalitu, jak ji vyznáváme dnes. Oba obrazy vznikly v Rubensově dílně s pravděpodobným podílem mistra, jsou mimořádně kvalitní a výjimečně dobře dochované,“ upozorňuje kurátor sbírky starého umění Petr Tomášek.

Donedávna však Rubensovo autorství brněnské verze obrazu zahraniční odborníci neuznávali. 

Dílo bylo od počátku považováno za kvalitní dobovou kopii vídeňské Medusy, teprve restaurátorka Hedvika Böhmová-Hájková v roce 1944 odhalila autorské změny, které malíř prováděl v průběhu práce a které na vídeňském obraze nejsou.

Navíc poprvé od vzniku obou obrazů je může veřejnost přímo porovnat. Obě Rubensovy Medusy představí 30. listopadu vídeňské Uměleckohistorické muzeum na výstavě Albtraumhaft Schön: Rubens’ Wiener Medusenhaupt trifft auf die Brünner Fassung, výstava potrvá až do 24. března příštího roku.

Hned po výstavě se brněnská Hlava Medusy přesune do zámoří, kde bude součástí přehlídky zaměřené na Rubensovu ranou tvorbu nejprve v USA v San Franciscu a poté v kanadském Torontu. Do expozic Moravské galerie v Brně se obraz vrátí až v roce 2020. 

Unikátní barokní obraz z let 1617 až 1618 patří k největším perlám mezi uměleckými díly dochovanými na našem území.

Do brněnské Moravské galerie se dostal v roce 1818, kdy ho hrabě Joseph I. hrabě von Nimptsch věnoval tehdejšímu Františkovu muzeu, které později přešlo do fondů starého umění brněnské Moravské galerie.

Autor:
zpět na článek