Právě tím se zabývala Tereza Ostřanská, studentka Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.
Ve svém výzkumu čerpala z reakcí čtyř stovek lidí. Odpovídali v dotazníkovém šetření na otázky ohledně charakteristických rysů města, jeho image, návštěvnosti, propagace a asociací spojených s Brnem.
Většina tvrdí, že Brno je městem univerzit a veletrhů, městem historickým, kulturním a vědecko-výzkumným. Navíc se tu dobře nakupuje a nechybí bohatá nabídka pivnic, klubů a barů pro noční život. Brnu se daří plnit i primární turistický cíl, kterým je zvýšení návštěvnosti u domácí a zahraniční klientely. Naopak negativně respondenti nahlíží na čistotu a bezpečnost.
Celková image města však vychází pozitivně. „Je proto zajímavé, že ani přesto Brno není v očích veřejnosti považováno za centrum cestovního ruchu a lidé neshledávají nabídku ubytovacích zařízení za dostatečně kvalitní a obsáhlou,“ poukazuje Ostřanská.
Praha a Vídeň jsou jinde, Brno má však autentickou atmosféru
S tím Turistické informační centrum (TIC) nesouhlasí. „Jsou pokryty všechny typy ubytování, nabídka je na velikost Brna rozmanitá a kvalitní. Četnost přenocování se zvyšuje. Spolupracujeme s poskytovateli i asociací hotelů a restaurací. A chystáme projekt, který bude zahrnovat tipy na zajímavá ubytování. Rozhodně však není třeba nahrazovat činnost informačně obsáhlých portálů, kde lze místa k přespání zprostředkovat,“ míní mluvčí TIC Adéla Nováková.
Že Brno není centrem turistického ruchu, ale nerozporuje. „Víme, že není srovnatelné s Prahou či Vídní. To je fakt, se kterým pracujeme. Při propagaci využíváme fenomén takzvaných druhých měst. Tedy míst, která jsou ještě bez davu turistů a kde se daří zachovávat výše zmíněnou autentickou atmosféru,“ vysvětluje Nováková s tím, že TIC cílí především na mladé tuzemské i zahraniční turisty.
Ostřanská na základě výsledků vypracovala pro Brno několik doporučení. Příkladem je opatření zabývající se zlepšením čistoty ve městě, ke kterému by měla pomoct třeba informační kampaň o možnostech a přínosech recyklace, zacílená přímo na obyvatele města.