Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na zasedání vlády předložil informaci o přípravě projektu přesunu nádraží k řece. Premiér Andrej Babiš (ANO) chce mít o investici za více než 40 miliard přehled.
„Jedná se o obrovský výdaj, o obrovské částky, chci mít detailnější přehled, do čeho se má investovat a jakým způsobem,“ uvedl Babiš po zasedání vlády.
Vláda se tak opřela o podklady centrální komise ministerstva dopravy, která už na konci května rozhodla o tom, že má stát asi 800 metrů od toho stávajícího na jih k řece Svratce.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na základě doporučení komise při přípravách stavby upřednostnila variantu u řeky bez kolejového diametru. Tedy trati, která by spojila sever města s jihem, částečně vedla v podzemí pod centrem a byla schopná obsloužit i lidi cestující na nové nádraží, nebo z něj.
Právě proti tomu ale protestuje náměstek brněnského primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno. Podle něj je zpráva, která byla na vládě v rozporu se stanoviskem brněnských zastupitelů, kteří upřednostnili variantu u řeky, ale s kolejovým diametrem.
Kvůli přesunu nádraží se sejde mimořádná rada
Hollan tvrdí, že bez kolejového diametru doprava v Brně zkolabuje. „Navrhnu, aby Rada města Brna vyzvala vládu k odmítnutí tohoto postupu a přikázala ministru Danu Ťokovi (ANO), aby diametr byl nedílnou součástí modernizace nádraží,“ poznamenal Hollan.
Rada ale nakonec o nádraží nejednala a počká až se primátor Brna Petr Vokřál (ANO) vrátí z dovolené. „My jsme o tom na dnešní radě diskutovali, ale ten materiál byl stažen. Shodli jsme se s kolegy, že příští týden v úterý svoláme po návratu primátora z dovolené mimořádnou radu, která se tím bude zabývat,“ uvedl náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).
Podle Hladíka musí město trvat na tom, aby s nádražím vznikl i podzemní diametr. „Diametr je nutnost a Babišova vláda jde tímto rozhodnutím proti lidem. Je mi líto, že hnutí ANO, které mělo nejlepší podmínky prosadit podzemní dráhu jako společnou investici s novým nádražím, to nedokázalo se svým stranickým předsedou a premiérem Andrejem Babišem dojednat,“ prohlásil Hladík.
Podle náměstka Martin Andera (Zelení) vláda podpořila kolaps dopravy v Brně, protože chce nádraží odsunout. Zelení totiž dlouhodobě podporovali variantu výstavby nádraží pod Petrovem.
Další problém je podle Hollana i v tom, že ministerstvem doporučená varianta spojuje dosud oddělenou osobní a nákladní dopravu, na což upozornili již dříve i sami nákladní dopravci.
Ti varují před možnými kolizemi průjezdu seřaďovací stanicí Brno-Maloměřice a tím, že nákladní dopravu omezí jízdy mezinárodních vlaků ve směru Brno-Maloměřice - Brno-Chrlice - Sokolnice-Telnice a zpět. Upozorňují i na riziko zranitelnosti jediného železničního průtahu Brnem.
Naopak opoziční ČSSD a ODS ústy předsedů Olivera Pospíšila a Roberta Kerndla míní, že je odsun dobrý a podmínění jeho stavby diametrem není správné. Podle nich sice diametr dopravě pomůže, ale časem se k němu stejně musí dospět, i pokud nebude podmínkou stavby nádraží.
Kde by podle vás mělo stát nové brněnské nádraží?
Podle mluvčího Ministerstva dopravy Zdeňka Neusara ale na zmiňované problémy SŽDC bude při přípravě stavby pamatovat. „Před zadáním dalšího stupně projektové dokumentace prověří úpravy z hlediska technicko-ekonomického tak, aby se zvýšila prostupnost a stabilita dopravního modelu nákladní dopravy, aby byly respektovány potřeby osobní dopravy i nárůst dopravy nákladní,“ uvedl Neusar.