iDNES.cz

Obec si na rychlé řidiče pořídila radar, teď nestíhá řešení přestupků

  12:12
Starostka Šlapanic na Brněnsku přikázala zvýšit tolerovaný limit na radaru v obci na 63 kilometrů v hodině, aby úředníci nemuseli řešit příliš mnoho přestupků. Šéf strážníků to odmítá. Tvrdí, že jde o bezpečnost.

Otevřel si hospodu u silnice na Písek, ale chodili mu tam lidi, stěžoval si hospodský v cimrmanovské hře Hospoda Na mýtince. S trochou nadsázky se dá říct, že něco podobného teď zažívají Šlapanice. Obec si pořídila radar na měření rychlosti projíždějících automobilů a teď si stěžuje, že zdejší odbor dopravy musí řešit přestupky za překročení povolené padesátky. Úředníci to prý nestíhají.

Starostka Michaela Trněná (Čisté Šlapanice) proto nařídila vedoucímu zdejší městské policie Oldřichu Krištofovi, aby limit na radaru ze současných 54 kilometrů v hodině přenastavil na 63.

Radar se nachází v Brněnské ulici na okraji Šlapanic. V místech, kde stojí sídliště a na přechodech se často pohybují i matky s kočárky. Podle Krištofa v Brněnské ulici například na podzim při jedné dopravní nehodě auto srazilo na přechodu dvě děti. Zvýšení tolerované rychlosti proto odmítá.

„Když jsme radar převzali, byla na něm nastavená povolená rychlost 63 kilometrů v hodině. Opakovaně jsem paní starostku upozorňoval, že kvůli bezpečnosti chodců musíme limit snížit. Když jsme se konečně v únoru dostali do systému, přenastavili jsme ho na 54 kilometrů v hodině. Paní starostka mi teď vytýká, že jsem neuposlechl její nařízení, a požaduje, abychom radar vrátili do původního nastavení,“ uvedl Krištof.

Denně osm tisíc automobilů

Tolerance, kterou vyžaduje starostka, je přitom v rozporu s rozhodnutím dopravního inspektorátu, který je městské policii nadřízený. Podle něj musí radar měřit přesně, aby řidiči dodržovali povolenou rychlost. Trněná má ale jiný názor.  „Povolená rychlost je padesát kilometrů v hodině a je úplně jedno, co je na radaru,“ uvedla.

Potvrdila přitom, že úředníci na odboru dopravy mají kvůli radaru skutečně více práce a najít nové zaměstnance je těžké. Co s radarem dál, teď řeší. „Řešíme, jak ho nastavit. Pošleme i dotaz na ministerstvo vnitra,“ podotkla.

Podle Trněné má radar pozitivní dopad, protože v daném úseku díky němu jezdí řidiči slušně. Zároveň popírá, že za dobu, co ho nainstalovali, tam došlo k nějaké nehodě. Oldřich Krištof přitom popisuje minimálně dvě.

Vedoucí šlapanického odboru dopravy Pavel Tylšar nejdříve potvrdil, že kvůli snížení limitu na radaru mají skutečně úředníci více práce a že zvýšení akceptovatelné rychlosti doporučuje. Po chvíli ale otočil a řekl, že o přenastavení radaru vlastně nic neví.

Až 140 případů překročení rychlosti denně

Podle výstupů z měření radaru přes Šlapanice projede denně v průměru osm tisíc aut. V květnu minulého roku, když se tolerovala vyšší rychlost, radar zachytil denně asi 80 případů překročení povolené rychlosti. Řidiči si ale rychle zvykli, že tady mohou jezdit rychleji.

„Když jsme 21. února zpřísnili limit, tak se rázem počet případů zvýšil až na 140 za den. Kvůli bezpečnosti chodců na svém rozhodnutí trvám a byl bych rád, kdybychom mohli umístit k radaru i výstražnou tabuli s informací o měření rychlosti,“ prohlásil Krištof, který téměř dvacet let pracoval u státní policie. Vedoucím strážníků se stal před dvanácti lety.

Nad uvažováním šlapanické starostky kroutí hlavou i dopravní experti. Například Richard Turek z Centra dopravního výzkumu varoval, že tolerovaných 63 km/h je skutečně moc.

„Rychlost přes šedesát už se nedá tolerovat. Výrazně se prodlouží brzdná dráha a také se zhoršuje reakce řidiče. Chodci jsou přitom nejzranitelnější součástí provozu,“ upozornil Turek. Podle něj by měla změna nastat spíš než na radaru na šlapanickém úřadě. „Je vhodné, aby práci rovnoměrně rozdělili mezi úředníky,“ podotkl.

Jinde v obcích přitom hledají stále přísnější prostředky, jak rychle jedoucí řidiče zkrotit. Například Branišovice na Brněnsku nechají zabudovat do silnice speciální práh, který se pod rychle jedoucím autem propadne. Na zařízení ze Švédska limit nastaví na 53 km/h.

Práh, který se propadne pod rychle jedoucím vozem

zpět na článek