iDNES.cz

Místo železnice cyklostezka. Obce čekají, až budou staré koleje zdarma

  7:16
Železniční trať z Čejče do Uhřic na Hodonínsku je na prodej. Zájemce by za ni měl zaplatit téměř 25 milionů korun. Obce podél nefunkční trati plánují, že ji promění na cyklostezku. Vyčkávají však, až stát vysokou cenu srazí k nule.

(ilustrační snímek) | foto: freeimages

Před pěti lety vláda schválila odprodej 21 regionálních tratí, jež jsou dlouhodobě nevyužité. Nabízí je postupně, zatím se však podařilo udat pouze dvě. Nyní je na řadě patnáctikilometrová trasa z Čejče do Uhřic na Hodonínsku, za kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) požaduje 24,5 milionu korun.

„Cena je stanovena na základě aktuálního znaleckého posudku,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová s tím, že zájemci se mohou hlásit do 9. ledna. Že by se ale na trať stála fronta, se očekávat nedá.

Podle Šubové stát zatím ze seznamu prodal jen tratě Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno. Získala je společnost AŽD, aby na nich testovala své produkty. K nákupu dalších se ale nechystá a jiní zájemci se nehrnou.

Součástí podmínek prodeje je totiž i zachování dráhy v provozuschopném stavu na dalších pět let. Pokud chce nový majitel k tomuto účelu čerpat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, musí na trati provozovat nejméně dva páry vlaků denně.

A právě tento požadavek je trnem v oku starostům obcí z Hodonínska. „Dnes ji neprovozuje a neudržuje ani stát, SŽDC tam má vzhledem ke stavu dráhy dlouhodobou výluku. A pro nás je pětiletá udržitelnost provozu rozhodně neakceptovatelnou podmínkou,“ podotkl první muž Dambořic Zbyněk Pastyřík (KVS Kunstát).

Obce chtějí navázat na cyklostezku mezi Uhřicemi a Ždánicemi

On i další starostové obcí podél trati by na jejím místě rádi viděli cyklostezku. Ostatně podobný projekt si v regionu vyzkoušeli.

„Tímto způsobem jsme už udělali cyklostezku mezi Uhřicemi a Ždánicemi. Tehdy jsme trať odkoupili za cenu železa, které jsme na ní demontovali. Byly to zhruba tři miliony korun,“ vypočítala starostka Násedlovic a šéfka mikroregionu Ždánicko Vlasta Mokrá (SN).

Dalších 50 milionů obce investovaly do povrchu cyklostezky. Na ni má navázat další část, vytvořená právě místo nabízené dráhy.

„Oslovili jsme vedení obcí, jejichž katastry trať vede, a to i za hranicemi hodonínského okresu. Nyní všichni v zastupitelstvech projednají, zda má smysl se o trať ucházet,“ poznamenala Mokrá.

Nicméně už teď je jisté, že do lednového termínu soutěže obce nepůjdou. „V podstatě čekáme, až cena klesne a převzetí trati pro nás bude ekonomicky únosné. Za tyto peníze trať nikdo nekoupí,“ říká Pastyřík.

„Drážní provoz na trati je mrtvý“

Osobně si nedovede představit, že by někdo investoval do udržení trati, která vede mezi poli a obce někdy míjí i ve vzdálenosti několika kilometrů. Přestože se objevil spolek nadšenců, kteří by na trati chtěli provozovat nostalgické jízdy, podle starosty Dambořic ani oni nepředložili smysluplný projekt, z kterého by provoz dráhy zaplatili.

„Nějakou variantu využití dráhy dopředu nevylučujeme, ale když se na to podíváme z ekonomického hlediska, drážní provoz je tu už mrtvý. My chceme toto zanedbané území v katastru obcí zvelebit. A domníváme se, že zřízení cyklostezky, která má turistický potenciál, k rozvoji tohoto území povede,“ dodal Pastyřík.

Starostové teď vyčkávají. Věří, že do veřejné soutěže se žádný zájemce nepřihlásí a potom dráhu získají zdarma. „V případě nezájmu ve třech kolech veřejných soutěží se může trať dle nařízení vlády nabídnout k bezúplatnému převodu krajům a obcím,“ potvrdila mluvčí SŽDC Šubová.

I potom však platí podmínka pětileté udržitelnosti provozu trati. „Pokud ani o tento převod neprojeví samosprávy zájem, zahájí se správní řízení ke zrušení dráhy. Majetek zrušené trati se opět nabízí k bezúplatnému převodu na kraje nebo obce k jinému využití ve veřejném zájmu. Tedy například na budování cyklostezek,“ poznamenala.

zpět na článek