iDNES.cz

Firmu, která má pronajaté brněnské letiště, vlastníci tajně prodali

  13:08
Firmu, která za neprůhledných okolností získala před lety na 50 let do pronájmu brněnské letiště, nyní její vlastníci podle zjištění MF DNES v tichosti prodali. Jihomoravský kraj, kterému miliardový majetek patří, se o tom dozvěděl až po transakci a je v šoku. Novým majitelem je skupina Accolade.

Brněnské letiště | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Po volbách, které o hejtmanské křeslo připravily Michala Haška (ČSSD), se spustil na brněnském letišti mohutný výprodej. Ač miliardový majetek patří Jihomoravskému kraji, jeho nové vedení se o transakcích dozvídá až zpětně.

Nejprve tento týden změnila vlastníky čtvrtá největší solární elektrárna v Česku, která sice stojí na krajských pozemcích u letiště, ale kraj ze stamilionových obratů nemá ani korunu. (Více o prodeji najdete zde.)

Nyní se podle zjištění MF DNES potichu dosavadní vlastníci zbavili i společnosti Letiště Brno. Ta získala před lety do pronájmu od kraje přímo areál letiště v Tuřanech, který spravuje dodnes. 

Bez výběrového řízení, avšak tehdy podle zákona, miliardový majetek firmě svěřil tehdejší hejtman a pozdější Haškův náměstek Stanislav Juránek z KDU-ČSL. Lukrativní obchod Juránek podepsal se svým spolustraníkem a známým Jiřím Filipem.

Nájemní smlouva na 50 let je podle expertů pro kraj takřka nevypověditelná. Juránek se opakovaně hájil tím, že je to bylo pro kraj nejvýhodnější možné řešení. Nyní ho lidé vykroužkovali do Sněmovny a stal se poslancem.

Novým majitelem letiště je velká investiční skupina

Letiště dříve provozoval řetězec firem, který končil v daňovém ráji na Kypru. To je minulost. V obchodním rejstříku je jako nový majitel firmy Letiště Brno uvedena skupina Accolade, která investuje do nájemních průmyslových nemovitostí ve střední Evropě. 

„Mohu potvrdit, že jsme se o změně vlastníka firmy dozvěděli. Přišli nám to sdělit v pátek ráno. Je to pro nás značné překvapení,“ reagoval jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (ANO).

MF DNES už v roce 2014 rozebrala, že velkou část nájemného kraj do letiště vrací zpět v podobě dotací a nájemci letiště a veřejných pozemků, na kterých stojí solární elektrárna, mají vysoké zisky.

Tehdejší hejtman Hašek reagoval tím, že slíbil audit vlastnických vztahů. Po rok a půl trvajícím tlaku nakonec zveřejnil jen upravenou verzi auditu. I z ní vyplynulo, že vznik mamutí soukromé solární elektrárny na pozemcích kraje umožnil on (o auditu čtěte zde).

Nové vedení kraje s nájemcem vyjednávalo lepší podmínky

Po loňských krajských volbách, které smetly Haškovu vládnoucí koalici, ovšem na hejtmanství nastoupili politici, kteří jsou soukromé firmě výrazně méně naklonění.

Nové vedení kraje se už rok pokouší vyjednat podmínky pronájmu letiště, které by pro hejtmanství byly férovější. Usilovalo zejména o výrazné navýšení nájmu na tržní hodnotu, ale i to, aby z letiště létalo více linek do světa. Dalším požadavkem bylo i to, aby Letiště Brno svěřené krajské pozemky nemohlo nekontrolovatelně podnajímat dále, jako se to stalo u solární elektrárny.

Vzhledem k nastavení smlouvy ale nemá kraj jasné páky, jak změn dosáhnout. Nájem je takřka nevypověditelný a se všemi změnami smluv bude muset i nový vlastník souhlasit.

 „Skupina Accolade je silným partnerem. Věříme, že spolupráce s ním bude produktivnější, než tomu bylo s dosavadními vlastníky,“ vyjádřila se majetková náměstkyně hejtmana Taťána Malá (ANO).

Vrací se otázka, zda se z Brna nestane uzel nákladní dopravy

Accolade přitom není ve sporech o letiště nováčkem. Původně totiž skupina chtěla ještě těsně před krajskými volbami začít stavět u brněnského letiště logistickou zónu pro obřího přepravce TNT. 

MF DNES ale upozornila, že věcné břemeno na lukrativní pozemek od kraje společnost Letiště Brno získala výrazně levně (o záměru podrobně zde). Transakci pak začali tvrdě kritizovat i konkurenční developeři. A Haškovo vedení kraje obchod před volbami neschválilo.

Věcné břemeno mezi tím vypršelo a pozemky tak už opět ovládá kraj. Jestli logistické centrum, které by z Brna mohlo udělat důležitý uzel nákladní dopravy, Accolade dovolí postavit, může být důležitý faktor při vyjednávání.

Otázkou ovšem je, zda skupina nechce z Brna spíše nákladní letiště, než uzel, který by mohli využívat k cestování Jihomoravané.

„Dneškem se začíná psát nová kapitola dějin letiště. Jsem přesvědčený, že ve spolupráci s krajem, který považujeme spolu s městem Brnem za naše nejváženější partnery, lze letišti zajistit dlouhodobý úspěšný rozvoj. Věřím, že najdeme s Jihomoravským krajem a Brnem společnou řeč na rozvoji nových leteckých linek,“ konstatoval šéf Accolade Milan Kratina.

„Uvědomujeme si, že jedině společnými silami, na základě dobrých vztahů založených na vzájemné důvěře, lze brněnskému letišti zajistit silné postavení na trhu středoevropské letecké dopravy. V rozvoji letiště chceme navázat na výsledky práce dosavadních vlastníků,“ dodal Kratina.

Cenu, za kterou Accolade firmu koupila, zveřejnit nechce.

zpět na článek