iDNES.cz

Moderní občan má rád anonymitu a věří technologiím, říká šéf vývojářů

  18:06
Moderní občan žijící v moderním městě bude v budoucnu chtít trávit svůj čas čím dál efektivněji, bude chtít být co nejvíce anonymní a požadovat bezpečné technologie. O tom diskutovali odborníci a zástupci Brna na konferenci pořádané mediální skupinou MAFRA.

Konference na téma Smart City a Smart Region se ve středu uskutečnila v brněnském hotelu Courtyard by Marriott Brno. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tématem konference, která se konala v hotelu Courtyard by Marriott Brno, bylo Smart City, neboli chytré město.

„Smart City je město, které dokáže realizovat účinná opatření, jež sníží spotřebu energie a současně zvýší kvalitu života jeho obyvatel,“ definoval náměstek primátora pro rozvoj města a životní prostředí Martin Ander (SZ).

Řečníci se zamýšleli například nad tím, co od měst budou očekávat jeho obyvatelé a jak by města měla tato očekávání naplňovat. Vedoucí vývojového centra inteligentních dopravních systémů společnosti Siemens Jan Verner nazval takového moderního obyvatele města „občanem 4.0“ podle průmyslu 4.0. Tedy průmyslu založeném na digitalizaci a automatizaci.

„Občan 4.0 bude chtít svůj čas využívat efektivně, například rychle se přepravit z bodu A do bodu B. Bude důvěřovat technologiím. Ostatně bude muset. Při přepravě z bodu A do bodu B trasu naplánuje auto. To si možná přesně spočítá i průjezdy jednotlivými křižovatkami a člověku nezbude nic jiného, než mu věřit,“ nastínil.

Podle něj si lidé v budoucnu budou přát vystupovat co nejvíce anonymně, budou chít využívat nejrůznějších služeb, což otevře příležitost novému byznysu, a v neposlední řadě budou vlastnit jen věci, které potřebují.

„Příkladem může být carsharing, který už dnes funguje,“ odkázal Verner k systému sdílení aut.

Brněnští radní podporu carsharingu schválili letos v květnu s tím, že pro provozovatele zvýhodní parkování. Za jedno vozidlo tak za rok zaplatí poplatek pouze ve výši 100 korun. Momentálně odbor dopravy pracuje na způsobu, jak podpořit systém sdílení jízdních kol.

„Aut už je ve městě skutečně hodně. Musíme v dopravě nabídnout alternativy, díky nimž se budeme moci zamyslet, jestli je skutečně nutné do auta sedat,“ podotkl primátor Brna Petr Vokřál (ANO).

Například dopravní podnik se nyní připravuje na spuštění další fáze elektronického odbavování cestujících, kdy zavede jednorázové elektronické jízdenky. „Cestující nastoupí do vozu, přihlásí se přiložením bankovní karty a při výstupu se zase odhlásí. Následně se mu z karty strhnou peníze,“ popsal vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.

zpět na článek