iDNES.cz

Hodnoty firmy i zaměstnance musí ladit, jinak jsou nešťastní, říká manažer

  16:20
Když se řekne Zebra Technologies, zřejmě jen málokdo si tuto firmu spojí s konkrétním produktem. Natož rovnou s Brnem. Americká společnost přitom patří na světovém trhu ke špičce v byznysu se čtečkami čárových kódů či mobilními počítači.

HR manažer Milan Soldán je jedním z šéfů brněnské pobočky firmy Zebra Technologies, která ve světě patří ke špičce v byznysu se čtečkami čárových kódů či mobilními počítači. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jejími technologiemi jsou vybaveny pokladní systémy ve velkých obchodních domech, jako jsou Tesco či Walmart.

A v Brně v Králově Poli má pobočku, kde pracuje 420 lidí. Nejen díky přístupu k nim letos získala ocenění Sodexo Zaměstnavatel roku 2017. Vyhlásili ji nejprogresivnější firmou do 500 zaměstnanců v Jihomoravském kraji.

„Pomáháme našim zákazníkům být chytřejší díky tomu, že jim umožňujeme větší přehled. To je naše poslání. V angličtině se tomu říká purpose. Ono se to obtížně překládá do češtiny,“ říká jeden z šéfů brněnské pobočky a HR manažer Milan Soldán.

Vy vůbec používáte hodně anglických slov, když mluvíte o své firmě...
To je takový oříšek globálních korporací. Vše je v angličtině a v některých lokálních jazycích se těžko hledají ekvivalenty. Náš personální tým má na starosti oblast lidských zdrojů nejen tady v Brně, ale dohromady v deseti zemích střední a východní Evropy. Moje šéfová je ve Velké Británii nedaleko od londýnského letiště Heathrow. Poblíž něj sídlí spousta firem kvůli snazšímu cestování. Naštěstí dnes se dá většina věcí řešit přes Skype, telefon či e-mail, takže do zahraničí zase tak často nemusím, pracovní cesty jsou v únosné míře. Tady v Brně pak fungujeme jako tým několika vedoucích, nemáme žádného generálního šéfa, což je výhoda.

V čem je to výhodnější než mít jednoho člověka, který rozhoduje o chodu celé pobočky?
Vždycky říkám, že jsme představenstvo, které nemá žádného předsedu. Posiluje to týmovou spolupráci. Navíc se díky tomu nevytváří úzké hrdlo. Tím myslím, že ve větší firmě s jedním generálním manažerem se právě kvůli němu může zpomalit spousta iniciativ a nápadů.

Takže za co přesně jste podle vás získali ocenění Nejprogresivnější společnost do 500 zaměstnanců Jihomoravského kraje?
Na základě objektivní metodiky, která porovnává firmy podle výsledků v podobě čísel a efektivity řízení lidských zdrojů. Hodnotí například fluktuaci ve firmě, kolik hodin připadá na trénink zaměstnance, ale i finanční výsledky.

Jaký je tedy váš recept, jak být nejprogresivnějším zaměstnavatelem?
Nejzásadnější je, že napříč společností jsme sjednocení v tom, čeho chceme dosáhnout. Jednou z těch věcí je mít firemní kulturu postavenou na určitých hodnotách, přičemž se snažíme, aby tyto hodnoty nebyly jenom pěknými definicemi na papíře, ale abychom je cítili z každodenního chování lidí. Když naše hodnoty přeložím do češtiny, je to integrita, týmová spolupráce, agilita (podnikavost – pozn. red.), odpovědnost, inovace. Už při pohovoru se zájemců o práci ptáme, jestli jsou jim tyto hodnoty vlastní. Při náboru má totiž firma i kandidát, který se do ní hlásí, stejný cíl. Zjistit, jestli spolu jejich hodnoty ladí. Pokud ano, všichni vyhráváme. Pokud ne, není šťastná firma ani zaměstnanec.

To jsou ale poměrně abstraktní pojmy, které by za své mohla přijmout snad každá druhá firma. Co konkrétně myslíte tím, že se snažíte, aby nebyly jen pěknými definicemi na papíře?
Zebra zainvestovala do toho, aby si každý zaměstnanec prošel dvoudenním workshopem zaměřeným na naplňování těchto hodnot v konkrétních situacích. Je tam například hra, při níž vybereme jednoho ze skupiny, zavážeme mu oči, pogratulujeme mu k novému zaměstnání, dáme mu do ruky šipky a on musí trefit terč. On, protože nevidí, netrefí. Řekneme mu, že mu tedy pomůžeme. Pokud trefí, neuděláme nic. Pokud netrefí, zabučíme. Naše negativní reakce na jeho nezdar mu ale nepomůže, proto při dalším pokusu obrátíme a říkáme pouze pozitivní věci. Říkat samé hezké věci ale ani v praxi samo o sobě nepřináší výsledky, takže přijde na řadu poslední varianta. Člověk dostane kouče, jenž ho pomocí zpětné vazby nasměruje. Z toho plyne, že i v práci může každému pomoci dosáhnout lepších výsledků dobrý feedback od ostatních.

Co ještě svým zaměstnancům nabízíte?
Náš úspěch je i o tom, jak přemýšlíme a rozhodujeme. Jedním z příkladů je spíš taková zajímavost, ale myslím si, že moc firem to nedělá. Před dvěma lety jsme nakoupili kávovary na zrnkovou kávu, aby si zaměstnanci mohli dát dobré kafe zdarma. Pak nás napadlo, že bychom mohli kávu dát za pět korun a všechny peníze, které z kávovarů vytáhneme, dáme na charitu. Výsledkem je, že díky kávě, kterou naši lidé vypijí, můžeme ročně přispět na dobročinné účely dohromady zhruba za 200 tisíc korun.

Zaměstnanci na to přistoupili?
Když se jich zeptám dnes, řeknou, že takto přispívat na dobré věci jim dělá větší radost, než kdyby káva byla zdarma. Pět korun je relativně symbolický příspěvek. Navíc to má ekologický rozměr, že se s ní aspoň méně plýtvá.

Spousta lidí asi nemá představu, co je společnost Zebra Technologies, která má po celém světě přes šest tisíc zaměstnanců, vůbec zač. Můžete přiblížit, co přesně děláte?
Zebra nabízí širokou škálu technologických řešení v oblasti mobilních počítačů, skenování, tisku, takzvaného RFID, lokalizace a souvisejícího softwaru a služeb. Nejviditelnějšími produkty jsou čtečky čárových kódů od těch nejjednodušších, co vidíte u pokladen v obchodech, na poště a tak dále, po mobilní počítače, jejichž využití lze najít třeba v logistice. Když vám někdo doručí balík, má u sebe terminál, který může být od Zebry. Pak jsou to například tiskárny. Od těch pro komerční využití přes tiskárny platebních karet až po malé mobilní, které používají doručovatelé balíku a jejich prostřednictvím vám vytisknou účtenky. Pokud lidem něco nefunguje, kontaktují telefonem nebo mailem zákaznickou podporu. A to je jedna z agend, kterou má na starosti právě naše pobočka. Kontaktují nás zákazníci z celé Evropy, Středního východu a Afriky a my jim poskytujeme servis v devíti různých jazycích.

Nemáte problém sehnat v Brně právě takové zaměstnance, abyste takový servis vůbec mohli nabídnout?
V naší firmě působí přes sto lidí, kteří nemluví česky. Máme tu zastoupeno asi třicet různých národností. Abychom byli schopní kvalitně obsloužit zákazníky mluvící italsky, francouzsky, německy, španělsky, holandsky, polsky, rusky, potřebujeme logicky lidi se znalostí těchto jazyků na vysoké úrovni. Proto často hledáme také zaměstnance přímo z těchto zemí.

Není v tomto ohledu nevýhoda, že sídlíte právě v Brně?
Pozor, já jsem přesvědčený, že Brno je jedno z nejlepších míst k životu. Celosvětově. I oficiální žebříčky to potvrzují. Třeba podle serveru Numbeo.com je na tom Brno lépe než Londýn. Ale je pravda, že v současné době, kdy je fakticky nulová nezaměstnanost, je čím dál náročnější najít lidi, které potřebujeme. Naštěstí umíme hledat i za hranicemi Česka. Máme tu například několik kolegů z Řecka, Itálie a Španělska. Tam je mezi mladými opravdu velká nezaměstnanost, takže přivést je sem není až tak těžké.

Jak tyto lidi oslovujete?
Inzerujeme pozice v těchto zemích přes lokální pracovní weby. A docela dobře se pak dá využít i síť jejich známých, takže máme program odměn za doporučení. Samozřejmě využíváme také sociální média, abychom našli lidi po celém světě.

zpět na článek