iDNES.cz

Příběh duševně nemocné tety inspiroval Petra Zusku k novému baletu

  13:44
Petr Zuska vytvořil pro českobudějovický baletní soubor autorskou choreografii s názvem Klíče odnikud. Světoznámý choreograf a dlouholetý bývalý šéf baletu Národního divadla se inspiroval Dvořákovou a Janáčkovou hudbou i návštěvou opuštěného domu po své zesnulé tetě.

Jihočeské divadlo uvádí premiéru baletu Klíče odnikud. Autorem je světoznámý choreograf Petr Zuska. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Jihočeské divadlo inscenaci uvede v premiéře v pátek 23. března od 19 hodin v divadelním sále Metropolu. Reprízy jsou 14. a 20. dubna a 5. května.

Fotogalerie

„Má vlastní celovečerní variace je inspirována mou nedávnou návštěvou dnes již opuštěného domu po mých prarodičích. Ten několik desetiletí obývala osamocená žena, která zde posléze v naprosté samotě zemřela,“ líčí Zuska.“

„Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky přesně nadepsaných klíčů. Byla to má teta, které jsem můj nový opus věnoval,“ dodává Zuska.

Upozorňuje, že nejprve měl vybranou hudbu. Příběh inspirovaný tetinou smrtí v létě k němu přišel až během práce na choreografii.

„Inscenace se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Zazní fragmenty z Dvořákova Requiem a Janáčkovy klavírní lyriky, konkrétně z cyklu Po zarostlém chodníčku,“ říká Zuska.

Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu tvůrčích sil, v čase svého největšího uměleckého rozletu. Skladba je hlavně velkolepou oslavou Boha. Naproti tomu Janáčkův cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních proher zemřela 21letá dcera.

Ke spolupráci na projektu Klíče odnikud Zuska přizval Boženu Steinerovou, jednu z největších žijících klavíristek. „Její interpretace Janáčka je neuvěřitelná. Je to pro ni i nový zážitek, protože svou hru musí přizpůsobovat tanečníkům na jevišti,“ dodává Zuska, který s Jihočeským divadlem spolupracoval už v roce 2012.

Autor:
zpět na článek