iDNES.cz

Vozy za milion i multikára. Čím jezdí jihočeští politici a úředníci?

  9:12
Nadvláda škodovek panuje ve vozových parcích na úřadech jihočeských měst. Mezi nejlepší patří superby za milion, jinde hýčkají starou felicii. MF DNES provedla audit radnic okresních měst, Českých Budějovic i krajského úřadu Jihočeského kraje.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Jihočeská hejtmanka i českobudějovický primátor ve služebním autě raději sedí vepředu. Pravidelně usedají do Škody Superb, ale budějovická radnice je výjimkou a mají tam ještě starší audi. Třeba ve Strakonicích ale používají i skoro 30 let starou multikáru.

Čím jezdí politici

Škoda Fabia: 41
Škoda Octavia: 32
Škoda Superb: 15
Škoda Rapid: 11
Škoda Roomster: 6
Škoda Yeti: 5
Škoda Citigo: 1
Škoda Felicia: 1

Další značky: Toyota Land Cruiser 2x, VW Transporter 2x, Dacia Logan 2x, Ford Transit 2x, VW Caravelle, Mercedes Vito, Mercedes Benz, Peugeot, VW Sharan, Hyundai Accent, Fiat Ducato, Audi, Multicar

Jinak škodovky ostatní značky válcují, na radnicích v okresních a krajském městě a na úřadě Jihočeského kraje jsou zastoupené z 87 procent. Celkem jich na sedmi radnicích a jednom hejtmanství mají 122, pak už tam je jen několik volkswagenů, toyot či fordů.

Jaké další zajímavosti a kuriozity odhalil průzkum MF DNES? Ukázal, že pro radnice je určitým limitem pro pořízení vozidla milion korun. Jen v pěti případech byla pořizovací cena vyšší.

Z aut, která jsou v současnosti v provozu, stálo nejvíce Audi A6, které využívá vedení Českých Budějovic už desátým rokem. Loni s ním ujeli přes 20 tisíc kilometrů. Jeho pořizovací cena převyšovala 1,1 milionu korun.

Když před dvěma lety v Budějovicích kupovali Škodu Superb, stačilo jim na to 618 tisíc korun. To na hejtmanství mají rok a dva roky staré superby, které se v obou případech vyšplhaly přes milion korun a mají o poznání luxusnější výbavu.

Jiří Zimola preferoval místo vzadu

Jihočeský kraj i České Budějovice zaměstnávají shodně dva řidiče, kteří vozí především politiky. Zatímco hejtmanka Ivana Stráská si raději sedne dopředu, její předchůdce Jiří Zimola více preferoval zadní sedadla.

„Oba si rádi popovídají. Nemají žádné zvláštní nároky. Jízda s nimi je pohodová,“ sdělil jeden z řidičů Martin Boček. Se svým kolegou Karlem Geschvandtnerem se při cestování s hejtmankou střídají po týdnu. „Ale vozíme i náměstky. Tam je to většinou v případě, že potřebují například oficiálně na ples nebo s nějakou delegací, jinak mají k dispozici služební auta,“ vysvětlil Boček. Měsíčně najezdí zhruba tři tisíce kilometrů.

Náklady na provoz aut

Jihočeský kraj: 2,8 milionu Kč
České Budějovice: 697 tisíc Kč
Tábor: 1,06 milionu Kč (včetně městské policie)
Písek: 276 tisíc Kč
Strakonice: 434 tisíc Kč
Jindřichův Hradec: 584 tisíc Kč
Český Krumlov: 681 tisíc Kč
Prachatice: 354 tisíc Kč

Také primátor Jiří Svoboda raději usedá vpředu. „Je tam více místa na nohy, takže je jízda pohodlnější a také mám větší přehled o provozu. Celkově je mi jedno, jakým autem jedu. O něco sympatičtější je mi asi superb, nebyl tak drahý a splňuje všechny požadavky,“ reagoval Svoboda.

Srovnávat může vicehejtman a zároveň místostarosta Písku Josef Knot. „I v Písku máme řidiče, který jezdí také s úředníky. Na krajském úřadě ho využiji, když jedeme s nějakou delegací, loni třeba s prezidentem Singapuru,“ sdělil Knot. Podle něj je dobře, že úřady většinou využívají škodovky a preferují je před zahraničními značkami.

Přestože vozové parky radnice pravidelně obnovují, najdou se i starší kusy. Rekordmany jsou ve Strakonicích, kde používají malou nákladní multikáru z roku 1989. Loni s ní najezdili 198 kilometrů.

„Občas se stále hodí a je praktická. Využijeme ji třeba při odvozu sběru, ale také na rozvoz uren a dalších věcí při volbách,“ upřesnila Milada Švihálková, vedoucí správního oddělení odboru informatiky a provozu ve Strakonicích.

A v Prachaticích používají Škodu Felicii. „To je naše nejstarší vozidlo z roku 1999, pořizovací cena tehdy byla 244 500 korun,“ zmínil Zdeněk Filip, vedoucí odboru vnitřních věcí. Suma je srovnatelná s těmi, za které o mnoho let později pořizovali na radnice fabie. Těch je nejvíce ze všech – 41. Ale třeba v Prachaticích loni sáhli po Škodě Yeti. „Pořídili jsme ji na základě výběrového řízení za 463 500 korun. Důvodem byly lepší jízdní vlastnosti, které využije v našem šumavském terénu především stavební odbor, odbor životního prostředí a další,“ dodal Filip.

Čtyři jedničky, čtyři sedmičky. Taková koncová čísla registračních značek v minulosti zdobila vozidla hejtmana či primátora. Časem od tohoto „výstřelku“, který byl však označován za náhodu, většina radnic ustoupila. Na zmíněném audi budějovické radnice zůstává z dob primátorování Juraje Thomy značka 4C3 1265, kdy poslední čtyřčíslí připomíná rok založení Budějovic.

Snadno zapamatovatelné značky naopak mají ve velkém na úřadě ve Strakonicích. Značka dacie tam končí 9999, hyundaie 0099, volkswagenu 5000. To jsou auta pořízená před zhruba deseti lety. Ale ani po letech se tam mnoho nezměnilo, a tak číslo u zánovního superbu končí 7777.

Autor:
zpět na článek