iDNES.cz

Na jihočeských silnicích loni zemřelo 60 lidí. Kritický byl konec roku

  16:44
Nehody na jihočeských vozovkách mají často tragický konec po nárazu auta do stromu a také při čelních srážkách. Čísla ještě nejsou oficiální, ale podle policejních statistik by mohl být loňský rok třetím nejmírnějším za posledních deset let.

Nehoda se stala na hlavní silnici České Budějovice - Dolní Dvořiště u odbočky na obec Zvíkov. | foto: Policie ČR

Mohl to být možná nejklidnější rok na jihočeských silnicích. Jenže pak přišel prosinec, 6., 7., 8., 9., každý den se stala tragická nehoda a kolem Vánoc to bylo podobné. V roce 2017 tak při haváriích na vozovkách v regionu zahynulo 60 lidí.

Počet mrtvých na silnicích na jihu

2017: 60
2016: 51
2015: 62
2014: 63
2013: 54
2012: 71
2011: 67
2010: 72
2009: 74
2008: 108
2007: 110

Jedním z důvodů klesajícího počtu smrtelných nehod může být i lepšící se kvalita jihočeských silnic. Upozornil na to šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.

„Na stavu vozovek druhé a třetí třídy je znát, že do nich kraj v posledních letech investoval,“ zmínil Veselý. A tento trend bude pokračovat i letos. „Plánujeme nejen opravy krajských silnic a mostů, ale také průtahy i obchvaty obcí,“ ujistil první náměstek hejtmanky Josef Knot.

Největší sumou bude rekonstrukce krajské silnice třetí třídy na Prachaticku kolem i skrz obec Dub, a to za 60 milionů korun. Rekonstruovat se bude nakonec i průtah Čejeticemi a Protivínem na Písecku. Obce Husinec i Němčice na Prachaticku se dočkají obchvatu.

Mezi nejrizikovější úseky v regionu patří především silnice mezi Budějovicemi a Dolním Dvořištěm, dále třeba mezi Třeboní a Lišovem, za nepřehledný v minulosti policie označila také úsek u Protivína v místě, kde se hlavní tah na Písek kříží se silnicí vedoucí do města a na Chvaletice.

A křížky, které připomínají tragédie, jsou hustě rozeseté i mezi Prachaticemi a Netolicemi. Najdeme je ale také třeba na méně frekventovaném úseku mezi Netolicemi a Lhenicemi, který je plný nepříjemných zatáček.

Průměrné stáží vozu je 14 let

Stejně jako v průběhu let výrazně klesl počet smrtelných nehod, podobné je to i v případě těžkých zranění. Celkově přitom havárií přibývá, ale následky nebývají tak vážné. Dalším faktorem zlepšení situace je proto určitě i stav vozidel, která mají řadu bezpečnostních prvků. Starých aut bez jediného airbagu jezdí stále méně.

„Průměrné stáří je v Česku kolem 14 let,“ uvedl Veselý.

Samostatnou kapitolou jsou pak stromy podél silnic. Zatímco někteří jsou zastánci alejí podél komunikací, jiní jsou toho názoru, že už je to přežitek. Nehoda končící nárazem do stromu je velmi často tragická.

Stačí se ohlédnout do uplynulého prosince. Řidič na Prachaticku narazil 6. prosince do stromu a nepřežil, o tři dny později to samé na Strakonicku, kde byl ovšem mladý muž ještě pod vlivem alkoholu.

A za další tři dny žena s vozem přerazila strom a vážně se zranila, 18. pak tímto způsobem vyhasl další život na Písecku.

Jen den před Štědrým dnem pak zemřeli dva mladíci, kteří ve vysoké rychlosti narazili do stromů nedaleko Českých Budějovic. Například v roce 2015 padlo na krajnicích silnic II. a III. třídy 3 179 stromů, vysazeno jich za ně bylo 840. Od roku 2003 do roku 2015 jich jihočeští silničáři odstranili 31 904 a vysadili za ně 9 180. V roce 2017 byl plán porazit bezmála dva tisíce stromů.

Autor:
zpět na článek