iDNES.cz

V Budějovicích končí jízdenka za 13 korun, začnou platit nové jízdní řády

  17:50
Jízdné v českobudějovické MHD čeká zásadní změna. S nástupem nových jízdních řádů 10. prosince se přestanou prodávat jízdenky za třináct korun na 20 minut. Na některých linkách dopravní podnik omezí provoz.

Ulicí E. Rošického jezdí v Českých Budějovicích jen linka 8. Oůvodně tam přitom trasu modernizovali hlavně pro linku 1. Ta teď jezdí jinudy. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Naposledy před šesti lety zdražil Dopravní podnik v Českých Budějovicích jízdenku o korunu a výrazně měnil svůj tarif. Tehdy to mezi cestujícími způsobilo pořádný rozruch.

A podobnou reakci mohou v podniku očekávat i teď. S nástupem nových jízdních řádů se ruší prodej lístků za 13 korun na 20 minut a s ním i zlevněného dětského za šest korun.

Srovnání cen jízdenek

České Budějovice
16 Kč/60 min.

Jihlava
20 Kč/60 min.

Karlovy Vary
25 Kč/60 min.

Liberec
20 Kč/40 min.

Plzeň
20 Kč/60 min.

Ústí nad Labem
18 Kč/45 min.

Praha
24 Kč/30 min.

Nejlevnější základní jízdné tak bude 16 korun na 60 minut.

„Nové jízdní řády platí od 10. prosince. Od té doby už nebudeme lístky za 13 korun prodávat. Ale cestující je mohou používat až do konce letošního roku. Kdo by je nestihl projezdit, může je vrátit na předprodejním místě v Mercury Centru a dostane peníze zpět,“ zdůraznil ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Od úpravy si společnost stoprocentně vlastněná městem slibuje navýšení zisků. Podle odhadů by to mohlo být ročně až o 9,5 milionu korun více. Nyní je roční výnos z jízdného přibližně 123 milionů. Přesto musí město podnik každý rok dotovat zhruba 200 miliony, aby se dorovnala provozní ztráta.

„Pro příští rok je v návrhu rozpočtu ještě o necelých 15 milionů více,“ doplnil náměstek primátora František Konečný.

Díky těmto úpravám bude možné zvednout platy řidičům o deset procent. Zatímco nyní berou podle Dolejše v průměru 27 tisíc hrubého, po zvýšení to bude 30 tisíc.

„O řidiče je na trhu práce obrovský boj, a tak je navýšení mezd v podstatě nevyhnutelné,“ řekl Konečný.

„Museli jsme situaci nějak řešit. Možností bylo výrazně omezit počet spojů, nebo zásadně zdražit jízdné. Došli jsme ke kompromisu. Jízdné se nezdražovalo šest let a i nadále bude naše MHD patřit mezi krajskými městy k nejlevnějším v republice,“ upozornil Dolejš.

Cestující změna překvapila

MF DNES oslovila několik cestujících a všechny chystaná úprava hodně překvapila. „Je to škoda. Kupuji právě jen ty za 13 korun, protože mi stačí na přesun po městě 20 minut,“ reagoval jeden z cestujících Jaroslav Král. Jiným dotázaným to tolik nevadilo, protože jezdí jen párkrát do měsíce.

Pro pravidelné cestující s dlouhodobými kupony zůstává vše při starém, ceny se nijak měnit nebudou. Základní měsíční stojí 380, roční 3 630 korun.

Od neděle 10. prosince se změní také jízdní řády MHD v Budějovicích. „Redukujeme spoje, které nejsou efektivní. Provedli jsme si vlastní průzkum a ještě nechali udělat jeden externí,“ uvedl Dolejš.

Linka 8 o víkendu nepojede

O víkendu a státních svátcích přestane jezdit linka 8 mezi sídlištěm Máj a Nemanicemi. Z průzkumu vyšlo, že s ní v tu dobu jede třeba jen jeden cestující, někdy byl trolejbus zcela prázdný. V pracovních dnech se provoz osmičky omezí na ranní a odpolední špičku.

Úpravy se dotknou i páteřní linky 3 jedoucí z Máje do centra. V pracovních dnech dojde k prodloužení intervalu ve špičkách mezi spoji o jednu minutu, o víkendu a svátcích se prodlouží o dvě až pět minut.

Linka 4 pak bude v provozu pouze do 31. prosince. Od 1. ledna tyto spoje z Hluboké do Budějovic zajistí společnost GW Bus. A na lince 6 budou rovněž od 1. ledna končit spoje už v Hrdějovicích, dosud jezdí až do Hosína. I tam zajistí náhradu GW Bus. A stejný případ je u linky 7, která od Nového roku přestane jezdit do Vrábče. Cestující o spojení nepřijdou, jen je budou vozit jiné autobusy.

Další úpravy jsou spíše kosmetické. Za zmínku stojí přidání dvou párů spojů na lince 13 do Srubce.

Dopravní podnik chystá příští rok také velké investice za stovky milionů korun. Hodně to bude vidět na vozovém parku, který omládne. Přibude dohromady 46 nových vozidel. Bude to 26 autobusů na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Dále 11 dlouhých kloubových trolejbusů, které se díky baterii mohou odpojit od trolejí a pokračovat dál v jízdě, a ještě jedenáct elektrických midibusů.

„Také se nám podařilo získat dotaci 104 milionů korun, takže za 120 milionů rekonstruujeme trolejbusové měnírny. Tím jejich životnost prodloužíme o 20 let,“ dodal Dolejš.

Autor:
zpět na článek