iDNES.cz

Cesta na rakouskou hranici bude bezpečnější, silnici smrti čekají úpravy

  9:06
U Velešína a nedaleko Kaplice na hlavním tahu z Českých Budějovic do Rakouska připravuje Ředitelství silnic a dálnic rozsáhlé rekonstrukce. Místní na úpravy nebezpečných úseků čekají už přes deset let.

Hlavní tah z Budějovic k rakouským hranicím je často místem vážných dopravních nehod. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Dálnice je totiž stále jen hezkým obrázkem na papíře, a tak musí tisíce řidičů den co den jet na trase z Českých Budějovic na rakouské hranice a zpět jen po silnici první třídy, plné zpomalení a omezení. Navíc je ještě vyhlášená jako silnice smrti a podél ní je celá řada pomníčků.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní MF DNES potvrdilo, že chystá velké rekonstrukce křižovatek u Velešína a v Kaplici – nádraží.

„Místo odbočení do Velešína ze směru od Budějovic se nachází v oblouku bez odbočovacího pruhu. V minulosti se zde stalo několik vážných dopravních nehod. ŘSD připravuje projekt k odstranění této závady. Cílem je vybudování kolmé křižovatky s odbočovacím pruhem,“ uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

V současnosti se zpracovávají podklady potřebné pro získání územního rozhodnutí. Především se jedná o biologický a dendrologický průzkum. Ten zaplatí město Velešín, což potvrdil jeho starosta Josef Klíma.

Na úpravy čekají od roku 2004

Je rád, že se věci konečně daly do pohybu. „Vždyť na nutnost úpravy a zvýšení bezpečnosti na hlavním tahu kolem Velešína jsme upozorňovali už v roce 2004. Až nyní se posouváme kupředu, tak doufám, že se rekonstrukce brzy dočkáme,“ sdělil Klíma.

Doufá, že se kromě úprav samotné silnice následně dostane i na vybudování podchodu pod hlavním tahem na hranice.

„Stál by asi 11 milionů korun a věříme, že na něj uvolní peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Obyvatelé by se pak tudy bezpečně dostali do zahrádkářské kolonie i k železniční stanici,“ pokračoval.

Pokud bude příprava postupovat podle plánu, ŘSD by rekonstrukci křižovatky zahájilo příští rok. To se týká i rozsáhlých úprav v Kaplici – nádraží. Tam odborný posudek poukázal na čtyři rizika, která je potřeba odstranit.

Sloupy veřejného osvětlení jsou blízko u silnice. Jsou však v majetku obce Střítež, pod kterou Kaplice – nádraží spadá, nikoli ŘSD. Dále je špatně vyřešená křižovatka, kde se kříží hlavní tah se silnicí na Krumlov, ale i na druhé straně na Besednici a Trhové Sviny, autobusové zastávky jsou nevhodně umístěné a stejně tak přechod pro chodce.

„Křižovatku na Krumlov bychom upravili tak, že rozšíříme silnici ve směru na Budějovice. Nová úprava umožní podjetí vozidel odbočujících na Krumlov. Součástí bude i vybudování chodníku vedoucího k železničnímu přejezdu,“ uvedla Ledvinová.

Stávající autobusová zastávka ve směru na České Budějovice se posune o 70 metrů směrem k železničnímu přejezdu. Na výjezdu od Trhových Svinů pak křižovatku upraví tak, že bude přehlednější.

Z rozšíření rychle sešlo

Změn však mělo být na silnici mezi Budějovicemi a hraničním přechodem mnohem více. Především měly na rizikových úsecích přibývat třetí jízdní pruhy, jako je tomu například na výjezdu z Budějovic u Boršova.

Před více než dvěma lety tyto plány zástupcům kraje a Budějovic představili ministr dopravy Dan Ťok a generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Jenže zůstalo jen u slov. Zvýšení kapacity silnice k hranicím už se nikdo nezabývá.

Příprava a získání všech povolení by byly natolik zdlouhavé, že snad přece jen dříve bude k hranicím postavená dálnice D3. Případné rozšíření není ani v souladu s územními plány.

Letos pak ŘSD nechalo zpracovat inspekční posudek, který shrnul přibližně tři desítky rizikových míst na trase Budějovice – Dolní Dvořiště včetně zmíněných úseků u Velešína a Kaplice.

„Například u Kamenného Újezda jsme osadili tlumič nárazu a doplnili svodidla. Také jsme nechali udělat stavební úpravy, a odstranil se tak sklon vozovky u Nažidel,“ upozornila Ledvinová.

Řidiči ovšem čekají především na stavbu dálnice D3. Podle aktuálních informačních letáků ŘSD má být až na hranice hotová v roce 2022. Termíny jsou však spíše orientační. Vždyť třeba úsek Dolní Třebonín – Kaplice se měl podle dva roky starého harmonogramu začít stavět už letos.

Současný termín zahájení prací je až květen 2019. ŘSD tam v poslední době výrazně pokročilo s výkupem pozemků. Má jich už kolem 80 procent.

Na D3 budou už brzy zprovozněné dva nové úseky, konkrétně Borek – Úsilné u Budějovic a Veselí nad Lužnicí - Bošilec. Dokončené budou na přelomu září a října.

Autor:
zpět na článek