Na podzim začne těžba kalů z ostravských lagun, povezou je až do Čáslavi

  8:24
Odtěžení kalů z lagun Ostramo by mělo začít letos na podzim. Veřejné projednávání se ve čtvrtek obešlo bez připomínek, takže stanovisko EIA by mělo být hotové do konce února. Na těžbu a odvoz má společnost AVE čas do konce roku 2018.

Ropné laguny v Ostravě už jsou takřka věčným ekologickým problémem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vytěžit, zavápnit a odvézt vlakem v krytých kontejnerech. Tak chce společnost AVE naložit do konce roku 2018 s 91 tisíci tunami kalů v lagunách po bývalé chemičce Ostramo v Ostravě.

K postupu likvidování kalů se ve čtvrtek mohli vyjádřit lidé na veřejném projednávání. Debata o jedné z největších dlouhodobých ekologických zátěží v Ostravě ale mnoho lidí nepřilákala. Stanoviska kraje a města pak byla kladná.

„Souhlasíme s navrženým postupem a trváme na jeho plnění,“ zmínila v diskusi náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová. Společnost AVE, která zakázku vysoutěžila za skoro půl miliardy korun, včera popsala postup odtěžby kalů. Ta by měla začít v září nebo říjnu letošního roku.

„Kaly zavápníme speciální frézou, jedná se o odzkoušenou metodu. Z nadbilančních (zbylých) kalů tak vznikne substrát, který budeme v zavřených kontejnerech přepravovat vlakovou soupravou na mezideponii do Čáslavi. Do roku 2020 pak máme čas na definitivní likvidaci kalů,“ popsal obchodní ředitel společnosti AVE Aleš Hampl.

Nezvykle klidné veřejné projednávání by tak mělo vést ke kladnému stanovisku EIA, tedy posouzení vlivů na životní prostředí.

„Vypracovala se opatření, která co nejvíce sníží rizika dopadů na zdraví lidí. Například kdyby během těžby měřiče hlásily nadměrné množství škodlivin, budou práce přerušeny, než se situace vrátí k normálu,“ přiblížil Evžen Doležal, ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí z ministerstva.

„Podmínky likvidace zpřísníme“

Proces EIA se musel opakovat. Volali po něm hlavně ekologové. „Chtěli jsme, aby se nedělaly stejné chyby jako při odtěžbě původních kalů,“ přiblížil ostravský právník a člen organizace Čisté nebe Jiří Klega.

EIA ovšem zpozdila přípravné práce. „Nicméně i tak stihneme termín, který nám ukládá smlouva,“ podotkl Hampl. Společnost po stanovisku EIA musí počkat i na nové integrované povolení.

Organizaci Čisté nebe pak zajímá hlavně následné definitivní odstranění vymístěných kalů a ministerstvu to připomínkovala písemně.

„Myslíme si, že není dostatečně ošetřena právě likvidace. Nesmí se opakovat situace z Vratimova, kam se tehdy v tichosti navezly kaly smíchané s uhelným prachem a až posléze město zjistilo původ,“ pokračoval Klega.

Kde se odvezené kaly posléze spálí, zatím není jasné, bude to ovšem v režimu nakládání s nebezpečnými odpady.

„Vedeme teprve obchodní jednání se společnostmi, které by to mohly provést. Všechny mají ovšem povolení k likvidaci a zpracování nebezpečných odpadů. Společnosti jsou na území České republiky, v záloze je pak zařízení v Německu naší mateřské společnosti, ale to považujeme za krajní řešení,“ popsal Hampl.

Likvidace kalů je jen část prací

Přesný postup likvidace pak společnost musí uvést v prováděcím projektu ještě před zahájením těžby. Jasno by tak mělo být do poloviny roku.

Státní podnik Diamo, který laguny spravuje, potvrdil, že podmínky likvidace zpřísnil.

„Před započetím prací musí doložit, že navržené technické řešení uspělo v procesu EIA, a získat integrované povolení. Likvidace kalů tedy bude nyní v přísnějším režimu než při předchozím způsobu zpracování,“ popsala mluvčí podniku Jana Dronská.

Společnost AVE má navíc dostat zaplaceno, až dokáže, že odpad nechala skutečně zlikvidovat. „Musí také doložit, že tyto kaly převzala společnost, která má zařízení na odstranění odpadu,“ pokračovala Dronská.

I tak podle Klegy existují rizika. „I u odpadu ve Vratimově je možné dohledat, kdo převzal platbu za likvidaci, bohužel to vypadá, že se to nikomu dohledat raději nechce,“ namítl Klega.

Likvidace kalů je jen část prací. Dalším krokem by mělo být čištění zamořené zeminy, jakým způsobem, se zatím ale neví. „Výběrové řízení bude vyhlášeno až po dokončení výběru vhodného postupu a technologie,“ uzavřela Dronská.