Terminál Černý Most dají po jednadvaceti letech do pucu. Opravu zdržely majetkové spory

  8:31
Zrezlá zábradlí, posprejované zdi a popraskaný beton, z kterého roste zeleň. Tak vypadá autobusový terminál, kudy denně projdou tisíce lidí. A nejen z Prahy. Konečnou tu mají například autobusy z Liberce či Hradce Králové.

Černý Most Terminál | foto: Roman Kubarič

Autobusové nádraží na Černém Mostě vzniklo v roce 1998 a od té doby neprošlo žádnou výraznou úpravou nebo rekonstrukcí. Terminál totiž neměl nikdo ve správě. To se nyní změní. „Technická správa komunikací (TSK) nyní dostala příkazem terminál převzít a začít připravovat nejen jeho údržbu, ale hlavně postupné opravy a polidštění,“ uvedl na konci března radní Adam Scheinherr. Deník Metro o rekonstrukci zjišťoval podrobnosti. „TSK je připraveno výše uvedený majetek převzít do správy za podmínky navýšení rozpočtu o částku 116 milionů korun, k zajištění nutných oprav a uvedení Terminálu Černý Most do řádného stavu,“ uvedl Vít Hofman, mluvčí magistrátu, a dodal, že o navýšení rozpočtu musí rozhodnout Rada hl. m. Prahy.

Rekonstrukci vítá Radek Vondra, starosta Prahy 14. „Převzetí pod TSK předpokládám tak do měsíce, zahájení havarijních oprav obratem. Přípravu studie a zásadnější rekonstrukci v nejbližších dvou letech,“ uvedl koncem března pro deník Metro starosta a dodal: „Zároveň bude zpracována studie pro revitalizaci terminálu tak, aby opravy nejen zabezpečily odstranění závad, ale také posunuly terminál do 21 století.“

Vondra po generální opravě nádraží volá už řadu let. „Co jsem starostou tak se snažím, aby terminál byl správně převeden v rámci magistrátu. Nejblíže jsme tomu byli v roce 2016, kdy už potřebné složité smlouvy byly připraveny, předjednány a schylovalo se k podpisu. V tu dobu ale politici na magistrátu zaúřadovali, odvolali vedoucí úředníky a nastalo bezvládí, které všechny kroky zastavilo,“ popsal problémy starosta. „Samostatnou kapitolou jsou nedořešené restituce a náhrady pozemků v okolí terminálu. Rozestavěný dům (viz foto) hned u výstupu z metra, z něhož jsou jen základy, stojí na pozemku více vlastníků, kde soud už přes deset let řeší jejich nároky,“ dodal.

Problém také je, že některé objekty neměly řadu let jasného vlastníka. Zastávky autobusů byly vybudovány dopravním podnikem na základě objednávky hlavního města. To provedené práce uhradilo v roce 2002. TSK poté převzala jen některé stavby. Šlo například o chodníky, vozovky, parkoviště a další. Například korodující konstrukce mostu ale převzata nebyla. Stejně jako schodiště. „Objekt nebyl předán pod správu TSK, neboť ve stavebním povolení je terminál definován jako přístupové plochy pro potřeby MHD,“ vysvětlil mluvčí magistrátu.

Autor: Marek Hýř, deník METRO