Žlutá tramvaj chladí, červená ne. A řidič klimatizaci moc neovlivní

  7:10
Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) na sociálních sítích upozornil cestující, jak v těchto horkých dnech poznat tramvaj s klimatizací. Prozradí ji žlutý pruh na přední masce. Ale zda v ní bude opravdu příjemněji než venku, záleží na spoustě dalších faktorů.

Žluté rámování označuje tramvaj, kde je klimatizace a tedy není nutné otevírat okna. | foto: DPP

Jízda tramvají nebývá v letních vedrech příjemným zážitkem. Loni v srpnu redaktor iDNES.cz naměřil v neklimatizované kabině řidiče až 50 stupňů, když se venkovní teplota pohybovala okolo 33 stupňů celsia.

Ve vozovém parku pražského dopravního podniku přibývá tramvají, které mají klimatizaci. Konkrétně se jedná o novější vozy 15T. 

„Pro zjednodušení, pokud má tramvaj na čele žluté rámování, je vybavena klimatizací a není záhodno otevírat okna. Pokud žluté rámování tramvaj na čele nemá, nemá ani klimatizaci a je naopak záhodno otevírat všechna okna,“ napsal ROPID na svém facebookovém profilu a připojil názorný obrázek:

Žluté rámování označuje tramvaj, kde je klimatizace a tedy není nutné otevírat okna.

Žluté rámování označuje tramvaj, kde je klimatizace a tedy není nutné otevírat okna.

Klimatizaci má aktuálně instalovanou 127 vozů a naopak 123 je stále bez chlazení. Podle Ropidu nejvíce klimatizovaných tramvají jezdí na linkách 5, 9, 15 a 20.

Ropid také upozorňuje na to, že klimatizace je plně automatizovaná a na její chod má řidič tramvaje jen nepatrný vliv, s teplotou nemůže výrazně hýbat.

Navíc důležitým faktorem je, jak často tramvaj otevírá dveře, nebo zda cestující otevírají okna. Takže za teplotní komfort mohou do určité míry pasažéři sami.

„Tepelnou pohodu máme každý trošku jinou a i v tramvajích s klimatizací může být různá. Teplotu ve voze hlídá především automat, řidič má velmi malou možnost do systému zasáhnout, takže jej prosím nekamenujte,“ požádal v příspěvku organizátor dopravy.

Situace se pro cestující zlepšuje také v autobusech, kterých s klimatizací jezdí 226. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové je to devatenáct procent z celkového vozového parku. Všechny další autobusy, které DPP nakupuje, už klimatizaci mají.

„V souladu se schválenými novými standardy kvality PID, které budou platit od 1. ledna 2020, by měla být klimatizace zapnuta při venkovních teplotách od 22 stupňů výše,“ dodala mluvčí.

Od 26. dubna 2019 je ve všech pražských tramvajích taky možné zaplatit bezkontaktní platební kartou:

Má podle vašich zkušeností klimatizace v pražských tramvajích smysl?

Ano 1183
Ne 73
Autor: