Velký tanker po půl roce konečně vypluje z Lovosic, zdrželo ho sucho

  8:12
Do Hamburku se v pátek vydá po Labi obrovský chemický tanker, který vyrobila pro holandského zákazníka loděnice Barkmet ve Lhotce nad Labem. Na vodu byl spuštěn už loni na konci července, od té doby však v nedalekém lovosickém přístavu čekal na zvýšení hladiny Labe.

„To se konečně povedlo a loď 12. února vypluje. Protože majitel loni po spuštění loď převzal, transport nyní zařizuje on,“ řekl Jurij Kulchytskyj, obchodní zástupce loděnice.

Fotogalerie

„Vzhledem k regulaci v Německu, kdy se podmínky pro plavbu před Drážďany změnily, to nebylo jednoduché. Nově také tak velkou loď musí přepravovat dva remorkéry, jeden vpředu a jeden vzadu. Na jeden z nich se nyní čekalo,“ dodal.

Tanker je určený pro vnitrozemskou plavbu po kanálech, jeho délka je 110 metrů, šířka 13,5 metru, výška trupu 5,5 metru. Váží 900 tun a nahradí 100 kamionů. Je tak největším tankerem, který loděnice dosud vyrobila.

„Výroba byla složitá, stavěli jsme ho více než rok. Naše loděnice udělala ocelové kasko (ocelová konstrukce bez vybavení, motorů, navigace či radarů) včetně veškerého potrubí a nátěrů,“ přiblížil obchodní ředitel. Cenu kvůli obchodnímu tajemství neprozradil.

Od ledna mohou v Evropě plout pouze bezpečnější, dvouplášťové lodě. Zakázané jednoplášťové tak končí ve šrotu, v benevolentnějších vodách nebo jsou v loděnicích přestavěny.

O nové lodě mají zájem hlavně zahraniční partneři

„Naši zahraniční partneři mají zájem o nové lodě, protože přestavba také něco stojí. Jednáme tak o nových zakázkách a dva nové tankery už stavíme. Určitě toto nařízení přineslo práci i nám,“ pochvaloval si Kulchytskyj.

V loděnici Barkmet tak pomalu rostou další dvě lodě dlouhé 86 metrů a široké 11 metrů.

Ve Lhotce umějí dělat jen kaska lodí. Vyrábět kompletně vybavené, a tím pádem mnohem dražší plavidlo v Česku podle obchodního ředitele nelze.

„Tanker vybavený motory by byl mnohem těžší a jeho transport velmi složitý. Samotné kasko je mnohem lehčí a odpadají komplikace s transportem,“ dodal Kulchytskyj.