Silnice na Pardubicku chrání nová svodidla. Hlavní tahy na ně ještě čekají

  11:06
Svodidla v prudkých zatáčkách na silnicích I. tříd v Pardubickém kraji mají více chránit motorkáře. Ředitelství silnic a dálnic tady jako v jednom z prvních regionů začalo systematicky instalovat nový typ.

Silničáři začali před koncem roku osazovat ostré zatáčky speciálními svodidly vybavenými spodní pásnicí proti podjetí motorkáře. Nové opatření má motorkáře lépe ochránit před těžkými zraněními.

Fotogalerie

První zařízení, která už z dálky navozují dojem odolné fyzické bariéry, začalo v kraji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) osazovat v klopených zatáčkách na silnici I/34 u Svitav, Poličky a Hlinska.

V dalších měsících se zdvojená ocelová svodidla, důvěrně známá řidičům v alpských zemích, objeví třeba na silnici z Čáslavi na Vysoké Mýto, nebo na hlavním tahu silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Nový bezpečnostní prvek bude také na dalších frekventovaných tazích.

„Postupně budou svodidla osazena na silnicích I/11, I/17, I/14 a I/43. Celkový náklad investice činí zhruba 9,2 milionu korun,“ sdělila k investici v kraji mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Silničáři chtějí nejnebezpečnější silniční zatáčky vybavit novými svodidly, která se u nás začala poprvé používat před pěti lety, kompletně do dvou let.

Osazování zatáček speciálními svodidly prosazují dlouhodobě sami motorkáři, kterým v případě smyku normální svodidla způsobují těžká zranění a mnohdy i smrt. Nejčastěji totiž pevné sloupky amputují motorkářům horní nebo dolní končetiny.

Větší počet bezpečnějších svodidel vítá hlavně Motocyklová asociace České republiky.

„Určitě nová svodidla v nepřehledných či táhlých zatáčkách hodnotíme kladně. Byli jsme organizací, která osm let žádala ministerstvo dopravy, aby dvojitá svodidla mohla být legálně v České republice používána. V Německu nebo Rakousku jsou až tak daleko, že motosvodidla jsou pro ně standardem. U nás první taková svodidla slouží na Blanensku teprve pět let,“ říká prezident asociace Jaromír Šíd.

Nová svodidla jsou bezpečnější pro motorkáře

Pardubický kraj je v této oblasti průkopníkem. Plán instalace bezpečnějších svodidel na hlavních tazích, která navíc dokážou zachytit před zřícením do údolí osobní i nákladní auta, se zatím do jiných krajů moc nerozšířil. Podle Niny Ledvinové z ŘSD byla nová svodidla v loňském a předloňském roce osazena jen na silnicích I/11 a I/56 v Moravskoslezském kraji.

Přitom nehody motorkářů do svodidel patří k těm více častým a často s tragickými následky.

Na vině je podle Jaromíra Šída řada faktorů.

„Největší zábavou pro motocyklisty při jízdě není rovná silnice, ale projíždění zatáček. Bohužel právě v nich jsou na rozdíl od zahraničí často nerovnosti v asfaltu, štěrk či znečištěná vozovka. Druhou příčinou nehod v zatáčkách je nedostatečná výuka řidičů motocyklů. V autoškolách není věnována dostatečná příprava metodice a zacházení s motocyklem. Třeba při vjezdu do zatáčky začínající motorkáři nevědí, jak mají mít podřazeno. V podstatě téměř každý je u nás samouk a potřebné zkušenosti motorkáři získávají až v ostrém provozu,“ uvádí výčet příčin nehod v zatáčkách prezident Motocyklové asociace České republiky.

Za pravdu mu dávají i policejní statistiky, kde v celorepublikovém měřítku bourají hlavně motorkáři s praxí okolo jednoho roku.

A jak by se nová motosvodidla mohla v budoucnu projevit v poklesu nehodovosti motorkářů? Dopravní inženýři Policie ČR jsou mírní optimisté.

„Svodidla se spodní pásnicí by dle jejich očekávání skutečně mohla zajistit vyšší pasivní bezpečnost motocyklistů,“ uvádí mluvčí pardubické policie Eva Maturová.

V Pardubickém kraji se loňský počet nehod s účastí motocyklisty zastavil na číslovce 89, předloni bylo takových nehod o jednu méně.