Sůl pomůže při objíždění ucpané dálnice, usnadní i cestu do Bedřichova

  11:06
Sůl dala poprvé vale nebezpečnému klouzání v rozježděném sněhu a ve vyjetých kolejích při zimní cestě z Liberce přes Dlouhý Most, Javorník a Záskalí. Krajští silničáři tuto jedinou náhradu ucpané dálnice z Liberce na Turnov začali chemicky ošetřovat po dohodě s policií.

Bedřichovská silnice. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jedná se nejen o důležitou objížďku, cestu využívají také tisíce návštěvníků všesportovního areálu Obří sud Javorník.

„Přistoupili jsme k tomu po dohodě s policií, na solení v tomto úseku tlačili delší dobu. Jízda tu bude určitě bezpečnější,“ přiblížil Petr Šén, ředitel společnosti Silnice LK, která má zimní údržbu krajských silnic v Libereckém kraji na starost.

Řidiče povedou bílé kmeny stromů

„Vždy, když se kvůli nehodě nebo vzpříčenému kamionu v Jeřmanickém kopci uzavře silnice první třídy mezi Hodkovicemi a Libercem, je silnice přes Záskalí jedinou možnou objízdnou trasou alespoň pro osobní auta nebo autobusy. Při její špatné sjízdnosti ale může doprava zcela zkolabovat,“ komentoval letošní novinku v zimní údržbě Vlastimil Malý z liberecké dopravní policie. „Kam má paměť sahá, je to poprvé, co se silnice solí,“ uvedl policista Malý.

„Jezdíváme lyžovat na Javorník a často jsem se tam hrabala v rozježděném sněhu, neměla jsem v těch zatáčkách dobrý pocit. Uvítám, jestli to bude lepší,“ zmínila Lenka Lukáčová z Liberce.

Policisté navrhli i bezpečnostní úpravy této silnice třetí třídy. Řidiče povedou za špatné viditelnosti bíle natřené kmeny stromořadí, vodicí čáry nebo světlo odrážející vodicí desky v zatáčkách. Policisté totiž na této silnici řešili nehody.

„Nebyl to vysloveně nehodový úsek, ale auta se tam na rozbředlém sněhu srazila nebo řidiči dostali smyk a narazili do stromů. Byly tam i vážné nehody. Úpravy a solení výrazně pomohou bezpečnosti a plynulosti dopravy,“ přiblížil policista Malý.

Sůl pokryje o 90 kilometrů víc úseků

Nejde o jedinou silnici, kterou začaly krajské sypače solit. Během letošní zimy pokryje sůl 743 kilometrů silnic z celkového počtu 2076 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. To je o devadesát kilometrů víc než během minulé zimy.

Solit se bude přibližně 36 procent krajských cest. Nově sůl pokrývá třeba silnici do Bedřichova přes Českou chalupu z liberecké strany z Jizerské ulice i u Kateřinek nebo silnici v Martinicích, Roztokách u Jilemnice nebo Studenci na Semilsku.

Mnoha řidičům ani chodcům se solení nelíbí. Trpí podvozky aut nebo podrážky bot.

„Nikdy se v tomto směru nezavděčíme všem řidičům. Pokaždé budou na jedné straně ti, co chtějí mít silnice černé a relativně bezpečné, na druhé pak ti, co rádi jezdí na zasněžených silnicích, aby si připadali jako ve Švédsku,“ domnívá se Petr Šén.

„V našem partnerském městě Sankt Gallen silnice vůbec neošetřují inertem, ale jen chemicky. Hodně jsme diskutovali o tom, jak je to možné hlavně z pohledu životního prostředí. Ale sůl zajišťuje nejlepší bezpečnost a solanka ani na jaře nezvyšuje prašnost. Rozhodně to není o rozhazování soli, solíme podle klimatických podmínek,“ uvedl náměstek hejtmana Marek Pieter.

Do Pasek už jen se zimní výbavou

Na začátku sezony bylo v zásobnících 12 tisíc tun soli, tisíc tun už sypače spotřebovaly. Na začátku zimní sezony bylo také ve skladech 25 tisíc tun inertního posypu. Naproti tomu délka silnic, které se pro jejich malý dopravní význam nebudou během letošní zimy vůbec udržovat, se zkrátí o 1,4 kilometry na téměř 69 kilometrů.

V kraji je dvanáct úseků, kam je povolený vjezd jen se zimní výbavou. Oproti loňské zimě přibyly ještě Paseky nad Jizerou. „Býváme svědky, že řidiči i na zasněžené silnice vyjedou s letními pneumatikami nebo mají špatný vzorek,“ dodal Šén.

Na zimní údržbu bylo v krajském rozpočtu letos připraveno 56,8 milionů korun. V loňské sezoně to bylo 38,5 milionu korun. Ve výhledu na příští rok je částka 125 milionů korun. Vloni zima stála 126,5 milionů.

Autor: