Billboardy a zákaz kamionů. Studénka chystá návrhy, jak změnit přejezd

  18:30
Jeden most, který spadl před rychlík. A přejezd, kde pendolino narazilo do kamionu. Více křížení železnice se silnicí ve Studénce na Novojičínsku není. Po obou tragédiích tamní radnici došla trpělivost a chystá návrhy, jak přejezd lépe zabezpečit.

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem. Nehoda stála život tři cestující. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Jedenáct mrtvých, přes sto zraněných. Dvě železniční neštěstí z roku 2008 a letošního července, která Studénku dostala na titulní strany novin, otřásla trpělivostí místních. A to ještě v srpnu 1990 na stejném přejezdu uhořel řidič silničního válce, do kterého najel rychlík.

Radní se proto chystají předložit řadu návrhů, jak železniční klatbu zlomit.

Fotogalerie

„Na čtvrtečním jednání máme železniční přejezd na programu a určitě se pobavíme, co dále. Přejezd nemůže zůstat v současné podobě,“ konstatoval starosta Lubomír Šobich (sdružení Studeňáci pro Studénku).

Definitivně by pomohl nadjezd, jenže to je řešením až za mnoho let. „A my potřebujeme pomoc co nejrychleji,“ poznamenal starosta.

Starostovi psali lidé z celé země

Zmínil například umístění billboardů v blízkosti přejezdu, které by odrazovaly řidiče od hazardérství. Nebo by možná pomohl zákaz průjezdu kamionů přes přejezd.

Město však současně musí zabránit tomu, aby pak těžkotonážní vozidla jezdila přes město.

„Potřebujeme, aby kamiony neobjížděly placenou dálnici a cestu si nezkracovaly přes Studénku,“ zmínil starosta fakt, že se polský řidič kamionu vyhýbal mýtu, zabloudil a ve snaze najet na stanovenou trasu se ve Studénce ocitl čirou náhodou.

Co se ve Studénce stalo

Polský řidič ve středu 22. července v 7:43 hodin nedbal červeného výstražného světla a s kamionem vjel na železniční přejezd ve Studénce. Když se zavřely závory, jen popojel.

Vzápětí od Ostravy přijelo pendolino, strojvůdce stačil jeho rychlost snížit ze 160 na asi 142 kilometrů v hodině.

Po nárazu do návěsu plného plechů zemřeli ve vlaku tři muži, dalších 18 lidí bylo zraněno. Celková škoda činí 158 milionů korun.

Pravděpodobného viníka policisté obvinili z obecného ohrožení z nedbalosti a byl vzat do vazby.

Na radnici přišla z celého Česka řada dopisů s nápady, jak by se měla situace řešit. Někdo navrhoval retardéry, jiný dvojité závory. Další přidávali nutnost okamžitého odebrání řidičského průkazu a padesátitisícové pokuty pro hříšníky, kteří i přes blikající výstražné červené světlo vjedou na koleje.

SŽDC: Technicky je přejezd zabezpečen špičkově

„Vše probereme a řekneme si, co je reálné. A pak našimi návrhy obešleme úřady, policii, ministerstvo dopravy, prostě všechny, kteří o změnách budou rozhodovat,“ slíbil Šobich.

Podle Jakuba Ptačinského ze Správy železniční dopravní cesty se plány Studénky ubírají správným směrem. Železniční přejezd totiž považuje z drážního hlediska za špičkově vybavený.

„Dění dokonce snímá i kamera. Přitom v tomto případě, jakožto i v 99 procentech dalších, je na vině selhání řidiče. Takže jsou žádoucí úpravy silničního provozu,“ argumentoval Ptačinský.

Přes studénecký přejezd jezdili někteří řidiči i několik dnů po nehodě

28. července 2015

Autor: