Středočeši mají zájem i o garáže z éry komunismu, jejich cena stoupá

  17:22
S nárůstem počtu automobilů ve středočeských městech se zvyšuje cena garážových objektů. Poptávka po krytém parkování totiž několikrát převyšuje nabídku. Enormní zájem je o garáže z éry komunismu. Vyplývá to ze statistiky firmy RE/MAX, podle které se cena takových objektů zvedla od roku 2016 téměř o polovinu.

ilustrační snímek | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Je potřeba rozlišit, zda se jedná o starší řadovou garáž, nebo garážovou jednotku v novějších developerských projektech,“ vysvětluje makléř Jan Kratochvíl ze společnosti RE/MAX.

Cena se však v zásadě o mnoho neliší. Většinou začíná na 80 tisících korun, mnohdy se však přehoupne i do statisícových částek. 

Určující je poptávka, která momentálně několikrát převyšuje nabídku. „Aktuálně aktivně hledáme vyhovující garáž pro sedmnáct klientů. Není výjimečné, když se cena vyšplhá k částce 250 tisíc korun. Nejžádanější jsou garážové domy, například v ulici Milady Horákové v Kročehlavech,“ shrnuje situaci v Kladně makléř Zdeněk Wittner z místní pobočky společnosti M&M Reality.

Podobně jsou na tom i další okresní města ve Středočeském kraji, která trápí rostoucí počet aut v centru a problém s parkováním pro rezidenty.

„O garáže přímo ve městě je obrovský zájem a poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku, dá se říci, že ani příliš nerozhoduje jejich stav,“ přitakává kolega Michal Konopásek z příbramské pobočky společnosti M&M Reality.

Problém hlásí také Mladá Boleslav, kde je dlouhodobě těžké zaparkovat. „Ve městě chybějí parkovací místa s ohledem nejen na počet obyvatel, ale i lidí dojíždějících za prací z okolních měst a obcí. Ceny garáží se tu za tři roky zvýšily v průměru o sto tisíc korun,“ vysvětluje Jan Koutný z mladoboleslavské pobočky M&M Reality.

V Praze 6 rozšířili modré zóny, parkovací místa patří hlavně rezidentům

Hlavním důvodem je, že lidé jednoduše hledají možnosti, jak svůj automobil co nejjednodušeji zaparkovat. Vidina samostatné zastřešené parkovací kóje je pro ně hodně lákavá, proto se nebojí do ní investovat nemalé peníze.

„Za kvalitně zabezpečenou garáž v dobré lokalitě může dát zájemce i kolem půl milionu korun,“ tvrdí výkonný ředitel serveru Bezrealitky.cz Hendrik Meyer.

Některé garážové kolonie ze šedesátých a sedmdesátých let však tato kritéria většinou nesplňují. Stojí na prázdných plochách mimo centrum. Lidem totiž dříve nevadilo jít pro auto klidně i půl hodiny, nevyužívali ho totiž příliš často, v zásadě jenom o víkendech, když jezdili s rodinami na chaty a chalupy. Pro dnešního řidiče už to problém je.

„V dnešní uspěchané době se samozřejmě každý snaží zaparkovat co nejblíže u bydliště,“ dodává Konopásek.

I tak jsou však socialistické garáže využívané. Majitelé tam často neparkuji jenom automobily, ale využívají je i jinak.

„Zejména staré řadové garáže slouží kolikrát jako sklad nebo dílna. Co se týče garáží v developerských projektech, tak tam mají kolikrát lidé zájem pronajmout si parkovací stání, plus garážové stání pro uskladnění jízdních kol a zimních pneumatik,“ popisuje Kratochvíl ze společnosti RE/MAX s tím, že makléři musí s klienty často řešit technické vybavení garáže. Zájemce především zajímá, zda je v garáži zavedená elektřina.

Více lidí do vlaků, více nových míst. Praha řeší problémy s parkováním

Zájemci o koupi si podle jeho slov často zjišťují rozměry daného objektu. V případě starších garáží totiž není vždy pravidlem, že se do něj vejde i nové a drahé vozidlo, které už dávno nesplňuje rozměrové limity starých žigulíků a škodovek.

Ve Středočeském kraji rok co rok roste počet automobilů, což je dáno i zvyšujícím se počtem obyvatel v kraji. Podle informací MF DNES bylo loni ve středních Čechách zaregistrováno 29 502 nových vozidel, což je o tisíc více než v roce 2017.

„Osobní automobilová doprava začíná být i přes všechny snahy a investice v našem kraji skutečný problém. Je to dáno zejména největším růstem počtu obyvatel. Od zřízení krajů v roce 2000 narostl ve středních Čechách počet obyvatel o dvacet procent a tento růst každoročně pokračuje,“ uvedl už dříve pro MF DNES krajský radní za oblast dopravy František Petrtýl (ANO).

Kolik stojí garáže v kraji

Většina středočeských měst má momentálně problém s parkováním, což je způsobeno také zvyšujícím se počtem automobilů. Výrazně tak roste zájem o koupi či pronájem parkovacího místa v garážových domech nebo v samostatné garáži. 

Podle aktuálních údajů realitní kanceláře RE/MAX se průměrná cena za garážový objekt ve Středočeském kraji mezi lety 2016 až 2019 zvedla téměř o 50 procent. Největší nárůst byl zaznamenán v Berouně, Kladně, Kolíně, Benešově nebo Mladé Boleslavi. Cena průměrně začíná na 80 tisících korunách, v případě pronájmu se částka pohybuje v průměru na 1 500 korunách za měsíc. 

Podle serveru bezrealitky.cz se však cena samostatné, dobře zabezpečené garáže může vyhoupnout i na půl milionu korun. Kromě bezpečnosti rozhoduje u zájemců také lokalita, rozměry, technický stav a to, zda je do garáže zavedena elektřina. 

Autor: