Strážníci v Krumlově mají dvě elektrokoloběžky, hodí se do úzkých ulic

  12:00
Strážníci na jihu Čech jezdí po ulicích různými modely škodovek, hyundai, volkswageny, toyotami s hybridním pohonem i na elektrokoloběžkách. Ukázal to průzkum MF DNES v okresních městech kraje.

Strážníci v Českém Krumlově využívají od letošního roku dvě elektrokoloběžky. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Spoléhat na to, že vás strážník nechytí, když ho nevidíte ani neslyšíte, se v Českém Krumlově nevyplatí. Městští policisté se od letoška po městě pohybují v tichých autech.

„Jezdíme dvěma hybridy Toyota C-HR, které nahradily dosluhující Škody Octavia. Jejich spotřeba je proti octaviím poloviční, po městě je to pět litrů na sto kilometrů,“ srovnává velitel českokrumlovských strážníků Jan Šítal.

Přitom pořizovací cena vyšla město díky státní dotaci a dobré ceně od prodejce stejně, jako kdyby kupovalo nové základní Škody Octavia kombi. Kromě nízké spotřeby strážníci oceňují i vyšší stavbu karoserie a samonabíjecí pohon.

Toyoty však nejsou poslední novinkou krumlovských městských policistů. Od léta rozšířili svůj vozový park ještě o dvě elektrokoloběžky, které jsou v úzkých uličkách mnohem mobilnější.

„Koloběžky jsou nástupci dvou elektroskútrů, které jsme měli osm let. Přitom strážníci jsou na rychlé koloběžce víc vidět. Stojí a to vzbuzuje u lidí respekt,“ říká Šítal.

Auta zahraničních značek používá i jindřichohradecká a prachatická městská policie. Prachatické strážníky můžete potkat v ulicích v Hyundai ix35 nebo v Peugeotu Rifter.

„Vybírali jsme auta, která jsou vyšší a pohodlnější při nástupu, protože u nás to není zaparkovat ráno před firmou a po práci odjet domů. Během směny nastupujete a vystupujete velice často,“ vysvětluje velitel prachatické městské policie Ivo Novotný.

Jindřichohradečtí strážníci používají Citroën Berlingo, donedávna měli ještě Peugeot Partner. „Toho jsme teď prodali a budeme kupovat nové auto Volkswagen Caddy, relativně velké a praktické auto,“ plánuje velitel jindřichohradeckých strážníků Luboš Müller.

Auta mění, když mají najeto 250 až 300 tisíc kilometrů

V Českých Budějovicích, Písku, Strakonicích a Táboře preferují strážníci škodovky a dosluhující vozidla nahrazují zase novými modely české značky. I když někdy by byli raději, kdyby se automobilka déle držela předchozího osvědčeného modelu.

„Aktuálně máme dvě vozidla Škoda Karoq, jednoho yetiho a jednu fabii. Držíme se hesla, že čeští strážníci mají jezdit v českém autě. Jsem už v řadách městské policie 27 let a máme s nimi dobré zkušenosti. Akorát bych radši dál nakupoval yetiho, který nám vyhovoval víc než karoq,“ popisuje velitel strakonických strážníků Milan Michálek.

Flotilu složenou pouze ze škodovek má i městská policie v Písku. Podle velitele Jaroslava Rapanta jezdí jeho tým třemi auty Škoda Octavia kombi, přičemž tu nejstarší používá na převoz odchycených toulavých a ztracených zvířat.

Největší vozový park využívají českobudějovičtí strážníci, kteří mají k dispozici celkem dvanáct aut, také s výraznou převahou škodovek.

„Máme vozy Škoda Yeti, teď jsme přezbrojili na Škoda Karoq. Auta měníme, když mají najeto 250 až 300 tisíc kilometrů, většinou kupujeme ročně dvě nová. Potřebujeme, aby byla vyšší a zvládla i nezpevněné cesty, protože chlapi hlídají i Vrbenské rybníky,“ říká Martin Horejš, vedoucí servisního a ekonomického odboru budějovické městské policie.

Strážníci v krajském městě jezdí třemi karoqy, pěti yeti, dvěma Volkswageny Transporter, z nichž jeden v civilní verzi používají při cestách na dohled nad pořádkem při fotbalu a hokeji, druhý je kombinovaný pro převoz opilců i přepravu odchycených zvířat.

Přední část auta je určena pro posádku, prostřední je upravena pro převoz lidí na záchytku a zadní má vestavěnou klec pro převoz zvířat a boxy na odchytové sítě, tyče a další materiál. Strážníci ročně pochytají ve městě stovky zvířat, nejčastěji psy a kočky, ale výjimkou nejsou ani labutě, netopýři, divočáci nebo exotičtí hadi.

„A pak máme ještě Volkswagen Caddy s bočními posuvnými dveřmi. Ten používá posádka, která dohlíží na dopravu a měří rychlost. Kdyby měla klasické dveře, mohla by ohrozit ostatní řidiče. A k tomu ještě jednu Škodu Octavia kombi pro smíšenou hlídku strážník plus příslušník státní policie, kteří vyjíždějí společně nejčastěji při dopadení černého pasažéra v městských autobusech a trolejbusech,“ objasňuje Horejš.

V Táboře chtějí elektromobil

Jako rychlou variantu k pěším hlídkám používali budějovičtí strážci pořádku dva elektroskútry, po jejich odstavení si pořídili skútr 125 ccm.

„Je to lehký stroj s malou spotřebou, který snadno projede městem. Má maják, naše barvy i označení a používá se třeba na kontrolu na cyklostezkách, jestli cyklisté nejezdí pod vlivem alkoholu, nebo při půlmaratonu, kdy je doprava ve městě omezená,“ líčí Horejš.

Když porušíte pravidla veřejného pořádku v Táboře, přijedou s vámi prohřešek řešit strážníci v jednom ze dvou vozidel Škoda Octavia kombi. Kromě nich mají ještě zdejší městští policisté k dispozici dodávkový Renault Master, který využívají pro převoz opilců na záchytku nebo převoz odchycených zvířat či nalezených věcí, třeba jízdních kol.

„Všechna tři naše auta mají dieselové motory, což není pro provoz po městě dobré. Rádi bychom se posunuli dál, v příštím roce budeme vyřazovat nejstarší octavii a chceme za ni elektromobil. Už na něj máme podanou žádost o státní dotaci a máme jeho nákup naplánovaný i v rozpočtu města na příští rok,“ plánuje velitel táborské městské policie Petr Svoboda.

A pokud se elektromobil strážníkům osvědčí, chtějí si časem pořídit i další. V Táboře mají přibýt nové dobíjecí stanice na ekologická auta, což strážníci ve městě zatíženém rušným provozem vítají. Sami sedlají jako alternativu k pochůzkové činnosti dva elektroskútry. Ačkoli pěší hlídky v ulicích považují za nejdůležitější, ve velkých městech pěšáci prostě na všechno nestačí.