Obyvatele Chebu přestanou obtěžovat otřesy a hluk, pomůže stěna

  8:52
Obyvatelé Hájů se po dvou letech dočkali. Do cesty hluku z jihovýchodního obchvatu města Chebu se postaví více než dvoumetrová zeď. Její stavba právě začala.

Práce na stavbě protihlukové stěny na jihovýchodním obchvatu Chebu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Když se před dvěma lety podařilo dokončit jihovýchodní obchvat města Chebu, lidé v centru si konečně oddechli. Tranzitní doprava se z větší části přesunula právě na nově vybudovanou silnici. Jenže námitky odpůrců stavby, kteří argumentovali mimo jiné zvýšením hluku v dosud klidné čtvrti Háje, se ukázaly jako správné.

Už krátce po slavnostním stříhání pásky začala lidi zvýšená hlučnost obtěžovat. A to tak, že kvůli tomu psali petice.

Teď začala Báňská stavební společnost, která podle věstníku veřejných zakázek výběrové řízení s nabídkou necelé 3 miliony korun vyhrála, připravovat u nájezdu na most stavbu 2,5 metru vysoké protihlukové zdi.

„Začátkem září začala příprava stavby dodatečných protihlukových opatření na jihovýchodním obchvatu Chebu poblíž Hájů,“ potvrdil náměstek hejtmanky pro oblast dopravy Martin Hurajčík.

V současnosti se podle něj na místě vrtají piloty pro založení protihlukové stěny. „Měla by být osazena do konce října. Chceme, aby se práce stihly ještě před zimou, protože jak opadá listí, je hluk z obchvatu ještě více slyšet. Doufám, že po dokončení zdi už projíždějící vozy obyvatele Hájů tolik obtěžovat nebudou,“ uvedl Hurajčík.

Lidé z lokality stavební aktivitu u silnice vítají. „Na obchvatu stojí veliká souprava, která vrtá piloty pro základy sloupů protihlukové stěny. Do této chvíle jsme tomu nevěřili, nyní žasneme, že to vše klaplo a staví se,“ uvedl Petr Veleba z Hájů.

Podle podkladů veřejné zakázky by měla mít zeď přibližně 135 metrů délky. Bude také nutné rozšířit krajnici a doplnit na silnici svodidla. „To by mělo stačit. Pak už se auta schovají za násep,“ ukázal na silnici Veleba.

Během svátků je klid

Podle jeho slov lidé kolem obchvatu už bezpečně poznají, kdy jsou v Německu dny volna a nákladní doprava má zákaz jízdy.

„Během svátků tudy neprojede téměř nic. Máme klid. Ale jinak to jsou šňůry aut mířících k hranicím,“ popsal situaci Veleba, který před časem v žertu nabídl, že když bude potřeba zjistit vytíženost trasy, ušetří peníze za sčítání automobilů. „Jsem zvyklý spát při otevřeném okně, a tak slyším každý vůz,“ dodal s tím, že často pozná i směr, kterým auto jede.

Lidé z Hájů věří, že se podaří zeď dokončit dřív, než začne pracovat na plný výkon například nedávno rozšířené logistické centrum společnosti Tchibo, které slibuje vypravit šedesát kamionů denně. Další nárůst dopravy představuje chystaný zákaz průjezdu tranzitní nákladní dopravy městem Cheb.

„To ale znamená, že všechny vozy od Aše a Františkových Lázní budou muset město objíždět. A velká část z nich jistě pojede přes jihovýchodní obchvat,“ dodal Veleba.

Stavba jihovýchodního obchvatu rozdělila chebskou veřejnost na dva tábory. Část lidí od samotného začátku upozorňovala, že zvýšená doprava necitlivě zasáhne do zatím nedotčené přírodní lokality na jihu města a znepříjemní život obyvatelům čtvrti Háje.

Namítali také, že zároveň s budováním nové silnice pro tranzitní dopravu by se měly upravit i přístupové trasy, které jsou podle dopravního auditu v některých místech nebezpečné. Naopak lidé z domů podél hlavních dopravních tepen města se nového obchvatu nemohli dočkat. Těšili se, že je konečně přestanou sužovat otřesy, výfukové plyny a hluk.

Stavba nové silnice, po níž se první řidiči projeli v září 2015, trvala rok a půl a stála bezmála 393 milionu korun. Karlovarský kraj na ni získal dotaci z Regionálního operačního programu Severozápad ve výši 318, 4 milionu korun a zbývající náklady uhradil z vlastního rozpočtu.