Stavbu D3 k hranicím mohou zdržet perlorodky a problémy s pozemky

  9:00
Stavba budoucí dálnice D3 k rakouským hranicím může mít nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky nebo vydry říční. U Kaplice jsou problémy i s pozemky. Stavba má začít v roce 2020.

Dálnice D3 nyní končí za obcí Úsilné u Českých Budějovic. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Zhruba patnáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi kaplickým nádražím a hranicí s Rakouskem jde do finále příprav. Stát vykupuje pozemky a ladí projekt z pohledu vlivu stavby na životní prostředí EIA. K dokumentu se mohou vyjádřit dotčené obce, instituce i jednotlivci.

Mimo jiné se řeší způsob, jak ochránit před dálnicí některé zvláště chráněné živočichy, například perlorodky nebo vydry. A také kudy vést napojení na soukromé pozemky. Ačkoliv by stavba podle plánu měla začít v roce 2020, některé otázky jsou stále otevřené. Za roky plánování se její trasa několikrát změnila.

Finální podoba vede zvlněným terénem při západní straně současné E55. K překlenutí údolí využívá estakády, silnici na pilířích. Spojí 15 kilometrů upravených vozovek I., II. a III. třídy a místních komunikací. Na stavbu padne zábor 87 hektarů zemědělské půdy.

„Je pravda, že rakouští sousedé vedou silnici, na kterou se napojíme, víc v tunelech, ale jinak projekt podporujeme. Už aby tady dálnice byla,“ říká Roman Okrouhlý, vedoucí odboru územního plánování a životního prostředí města Kaplice.

Podle kaplické radnice je vše v souladu s územními plány dotčených obcí, jako je Střítež, Omlenice, Bujanov, Dolní Dvořiště včetně Kaplice. Zdržovat ji nikdo nechce.

Připravovaná čtyřproudá dálnice D3 ústící do Rakouska má přitom dlouhou historii. Územní rozhodnutí získala už před deseti lety, tehdy ji stát plánoval ještě jako rychlostní silnici R3. O jejím koridoru se mluví ale mnohem déle.

Původně měl vést více západním směrem a přiblížit se k železniční trati vedoucí na Horní Dvořiště. Krajští zastupitelé ale nakonec schválili variantu dražší, bližší k silnici.

Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně, říká majitel

Ačkoliv koridor dálnice vede většinou neobydleným územím, v několika místech se dotýká zástavby. Například v osadě Raveň ve Stříteži bude dálnice vzdálená 110 metrů od obydlí a v Suchdole 100 metrů. Nejblíže bude v Rožnově u Kaplice.

„Bude stát od mé usedlosti osm metrů. S Ředitelstvím silnic a dálnic jsem se stále nedohodl, jak se budu dostávat na své zemědělské pozemky. Domluva s ním je těžká. Také nevím, jak mě ochrání před hlukem. Šestimetrovou stěnou těsně před barákem? Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně,“ říká majitel usedlosti Josef Peraus.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice navrhuje v takových případech protihlukové stěny, ne všichni vlastníci nemovitostí je ale schvalují.

Podobné připomínky se objevily na nedávném veřejném projednávání stavby předešlého úseku z Dolního Třebonína do Kaplice - nádraží.

Místní kritizují také některá navrhovaná odpočívadla kvůli obavám z hluku nebo škodlivého dopadu na chráněné živočichy. Na to, že dálnice místy ohrozí třeba perlorodky říční nebo vydry říční, upozorňuje odbor životního prostředí krajského úřadu. Péče o zvlášť chráněné živočichy mu přísluší.

Podle vedoucího odboru životního prostředí kraje Zdeňka Klimeše může mít stavba nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky říční, která se nachází v Přírodním parku Horní Malše, což je evropsky významná lokalita. Perlorodky se vyskytují proti proudu Malše až na rakouskou stranu. Poškodit je může splach ropných látek z dálnice.

Díky mostům bude mít zvěř dost přechodů

Jako ochranu navrhuje ŘSD záchytné nádrže a pravidelné monitorování čistoty řeky. Pozornosti neunikla ani vydra.

„Uvažovalo se původně o přechodech pro zvěř, ale tím, že povede dálnice částečně nad terénem a bude mít mosty, bude mít zvěř přechodů dost,“ myslí si Roman Okrouhlý.

Dalším plusem je podle něj zvýšení bezpečnosti dopravy. Pro Kaplici je zpracován systém obchvatů města, které se na dálnici napojí.

Obchvat a mimoúrovňovou křižovatku bude mít také Dolní Dvořiště.

Podle zpracovatele oznámení o řízení EIA společnosti INVEK má dálnice smysl právě kvůli růstu automobilové dopravy tímto směrem. Z její statistiky vyplývá, že zatímco v roce 2016 tímto úsekem projelo za 24 hodin více než pět tisíc nákladních aut a 3,5 tisíce osobních vozidel, v roce 2030 už to bude dvakrát tolik.

Takový názor ale nesdílí místní spolek Hnutí Duha. Jeho názor je, že nová silnice vůbec není potřeba, protože automobilová doprava zde není velká. Využívat by se měla víc přilehlá železnice.

„Stačilo by upravit a zmodernizovat stávající silnici. Dálnice spolkne zase hektary zemědělské půdy, některé zemědělce připraví o její využívání,“ myslí si člen Hnutí Duha Ondřej Šanda.

Podobné připomínky chce do řízení EIA uvést.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.