Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejrizikovější místo silnic je na rovince, hrozbou jsou sami řidiči

  4:52
Dost překvapivě vypadá výčet nejrizikovějších úseků silnic podle nehodových statistik. Tvoří ho přehledné rovinky a křižovatky. Podle místních lidí i dopravního experta jsou totiž hlavní příčinou problémů řidiči.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na mapě nevinně vypadající rovinka s velmi mírnou zatáčkou, ve skutečnosti ale místo, kde se řidiči nechávají svést k rychlé jízdě a riskantnímu předjíždění, což skončilo několika vážnými nehodami.

Úsek silnice z Bludova do Olšan na Šumpersku se umístil v nejnovějším žebříčku nejrizikovějších míst na prvním místě v rámci regionu, a současně na druhém z celé republiky.

Přehled sestavila pojišťovna Allianz na základě údajů o dopravních nehodách v letech 2014 až 2016 na dálnicích a silnicích první třídy.

„Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do automapy bylo, že na dané silnici se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Nehodové lokality byly dále porovnány podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě,“ popsal mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Výsledky jsou překvapivé, minimálně čtyři z pěti nejrizikovějších míst nejsou sama o sobě ničím nebezpečná. Vysvětlení dobře ilustruje právě silnice z Bludova do Olšan v úseku mezi odbočkami na Bohutín a Vyšehoří, kde se během tří let stalo pět vážných nehod, při se těžce zranilo pět lidí.

„Přímo v tom místě je silnice téměř rovná, ale je tam ostrý terénní zlom tvořící horizont. Řidiče to svádí k předjíždění, protože z obou stran úseku nemají kvůli zatáčkám a obcím kde předjet. Řada zde navíc jede i více než stovkou. Takže se pak potkávají z obou směrů auta snažící se rychle předjet, jenže se před horizontem nestihnou zařadit zpět. Za nebezpečnost toho místa tak mohou hlavně řidiči,“ nastínil starosta Olšan Aleš Janderka.

Snížení rychlosti, výstrahu před zvěří i plnou čáru řidiči ignorují

Za horizontem přitom nemusí být nebezpečí jen v podobě auta, často tu také prochází lesní zvěř, před kterou varují značky. Řada řidičů je však stejně jako plnou čáru nebere na vědomí.

Dle dopravního experta a koordinátora organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslava Charouze se tu tak snaha řidiče varovat a ochránit míjí účinkem.

„Správce silnice v reakci na tragické nehody prodloužil plné čáry a omezil povolenou rychlost. Jenže řidiči nejsou ochotni se podřídit a kvůli spěchu dál předjíždějí tam, kde je to zakázáno,“ shrnul Charouz.

Potvrzením, že ani nemalé investice do bezpečnosti nemusí být obranou před samotnými řidiči, je i druhé místo žebříčku - křižovatka silnice I/44 se Zábřežskou ulicí na kraji Mohelnice. Ta se na stejné pozici umístila i loni, letos je dokonce také třetím nejrizikovějším místem celého Česka. Soupis nehod z let 2014 až 2016 obsahuje deset položek, jeho součástí jsou i tři úmrtí.

I toto místo bylo přitom na první pohled bezpečné a přehledné. Problémy podle místních způsobovali především šoféři, kteří se na rovném úseku řítili rychleji než povolených 90 kilometrů v hodině, protože byli ještě „rozjetí“ z dálnice D35, která u města končí.

V nepříjemné situaci tak byli především řidiči, kteří najížděli z Mohelnice směrem na Olomouc, kdy museli přejet dohromady čtyři pruhy. Loni se tak křižovatka dočkala přestavby, vážné nehody to ale zatím zcela nevymýtilo, byť jejich počet klesl, jedna se tu stala například v březnu (psali jsme zde).

Za rizikovými místy Přerovska stojí hustý provoz a netrpělivost

Zbylé pozice automapy obsadila místa z Přerovska s celkovým skóre dvanácti vážných nehod a šesti těžce zraněných. Ani ta se nevyznačují skrytou zákeřností, roli u nich hraje hlavně přetížení dopravou opět v kombinaci s chybujícími řidiči.

Třetí je rovinka na silnici I/47 na okraji Slavíče, čtvrté a páté místo jsou z přerovských ulic - světelná křižovatka Olomoucké ulice s ulicemi Hranická a Staré Rybníky na příjezdu od Olomouce a kruhový objezd u Žerotínova náměstí.

„Nejde o obzvlášť nebezpečná místa. Kruhová křižovatka je přehledná, takže se jedná spíše o nepozornost řidičů, a to především ve špičkách. Křižovatka v Předmostí je nicméně velmi vytížená. Velkou měrou se na nehodách ve městě podílí přetížení dopravou z důvodu chybějících dopravních staveb v podobě průpichu a dokončení dálnice D1,“ podotkla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Dle Charouze nesou i zde velkou část odpovědnosti sami řidiči. „Řada neumí správně odbočovat, nedává včas směrovky či je vůbec nepoužívá a velmi riskuje při vjíždění do křižovatek a předjíždění. Na Přerovsku se tyto problémy kumulují, protože hustý provoz nahrává netrpělivosti a stresu řidičů, kteří ztracený čas dohánějí tím nejhorším způsobem,“ uzavřel dopravní expert.

Nový seznam nejrizikovějších silnic dle statistik nehod plní místa z Šumperska a Přerovska.

Nový seznam nejrizikovějších silnic dle statistik nehod plní místa z Šumperska a Přerovska.