Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stále více žen pije víno. Mají rády kvalitu za rozumnou cenu, tvrdí studie

  7:32
Mezi ženami přibývá těch, co rády pijí víno. Když vyrazí za zábavou, stále častěji u toho nechybí sklenička bílého či červeného. Alespoň to potvrzuje průzkum Vinařského fondu.

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Studii spotřebitelského chování, z níž větší zájem žen o víno vyplývá, si organizace nechává zpracovat jednou za čtyři roky. Ženy mezi 25 a 44 lety se jako samostatná spotřebitelská skupina objevily v průzkumu poprvé.

„Skupinu jsme nazvali mladé příznivkyně vína. Ženy jsou v mnohých případech ty, co víno vybírají, víno mají rády a vínu se věnují,“ podotkl šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Podle něj věta „Jdeme na víno“ od žen ještě před pěti lety nebyla takřka slyšet.

Mezi milovníky oblíbeného alkoholického nápoje tvoří tato skupina spotřebitelů asi 11 procent, ale vypije 15 procent tuzemské produkce.

„Vidíme celou řadu žen, které navštěvují degustace, otevřené sklepy. Ženy sehrávají v ochutnávání a spotřebě vína velmi důležitou roli,“ prohlásil Machovec.

Nyní jdou více bílá a jemnější vína

U mladých žen podle něj při výběru mnohdy rozhoduje cena, není ale klíčovým ani jediným faktorem. „Mají rády kvalitu za rozumnou cenu. Chuťové preference podléhají módním vlnám, nyní jdou více bílá a jemnější vína, úplná vyhraněnost tam ale v žádném případě není,“ dodal Machovec.

Víno si v Česku oblíbily tři čtvrtiny dospělé populace. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitu, což se projevuje v ochotě dát za ni více peněz. Oproti roku 2012 tak průměrná měsíční útrata za víno vzrostla o 65 na 379 korun. Za lahev pro vlastní spotřebu lidé vyndají z peněženek až 155 korun, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 korun více.

Nejvíce si milovníci bílého oblíbili odrůdy Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon nebo Tramín červený. Mezi červenými víny pak vede Modrý Portugal, za nímž následuje Frankovka a Svatovavřinecké.

Hlavním místem nákupů jsou supermarkety a hypermarkety, kde si víno pořizuje šest z deseti Čechů. Třetina nakupuje vína i ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno lidé vybírají zejména na základě předchozí zkušenosti, většinou se zaměřují na vyzkoušené značky, vinařství a druhy.