Při plánování uzavírek v Brně nás ignorují, stěžují si městské části

  7:08
Mezi brněnskými městskými částmi a koordinátorkou dopravy Vlastou Jágerovou to vře. Radnicím se nelíbí, že o uzavírkách s nimi nikdo nejedná. Kritizují i další připravované kroky města.

Kolony aut kvůli množství uzavírek jsou v Brně na denním pořádku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když v lednu brněnský magistrát oznamoval, že se pustil do práce koordinátor oprav a uzavírek, sliboval zároveň zlepšení dopravní situace. Místo toho, aby se stav na silnicích zklidnil a řidiči mohli projet bez větších problémů městem, se však i ve vedrech tísní v kolonách.

Potíže mají také cestující v MHD, která nabírá mnohdy až půlhodinové zpoždění. Nezlobí se však jenom oni, „vytočené“ jsou i městské části, pro které je aktuální dopravní situace v Brně zjevně poslední kapkou v dlouhodobém sporu s magistrátem. Někteří politici z vedení radnic dokonce navrhují, aby se do jednání s městem vložil advokát nebo mediátor, který bude hájit zájmy městských částí.

Vadí jim například, že o chystaných uzavírkách a omezeních na silnicích se dozvídají od úředníků až v době, kdy už je nemohou prakticky ovlivnit.

„Koordinátorka Vlasta Jágerová ani vedení města se netají tím, že s námi odmítají jednat, protože nejsme investorem staveb. Aktuálně například vymyslely, že odloží opravy ve Viniční ulici, která je nejdelší v Židenicích. To ale znamená, že se stavba minimálně o půl roku prodlouží a potrvá přes dvě zimy, protože neklapnou všechny práce. Trváme na tom, aby se začalo v původním termínu, tedy 1. července,“ rozzlobil se například místostarosta Židenic Petr Kunc (TOP 09), který patří dlouhodobě k největším kritikům vedení města. „Nechceme nic víc, než aby dopady kvůli opravám silnic byly pro naše obyvatele co nejmenší,“ poznamenal.

Kritické hlasy směrem k magistrátu se ozývají i z dalších městských částí – například z Líšně, Vinohrad, Černovic či Nového Lískovce.

„Že nejsme investorem dopravních staveb? To není často ani samotné město, Technické sítě či dopravní podnik. Opravdu nechápu současný postoj města. Pokud hrozí dopravní kolaps, má tedy některé práce pozdržet i za cenu sankcí,“ myslí si líšeňský starosta Břetislav Štefan (ČSSD).

Postoj města dlouhodobě kritizuje také starosta Vinohrad Jiří Čejka (nez.). V lepší pozici jsou podle něj městské části v Praze, které mají právní subjektivitu a řadu věcí si proto řeší samy nezávisle na magistrátu. „Advokát by nám mohl poradit, jak bychom něco podobného mohli nastavit v Brně,“ míní Čejka, který je rovněž nespokojený s dopravní situací.

Obyvatelé Vinohrad už nyní mají kvůli kolonám potíže dostat se do práce. A brzy má navíc začít oprava v Žarošické ulici, která ještě více poznamená trolejbusové spoje. „Chci proto prosadit, aby se z kopce směrem ke Staré osadě vyhradil jeden pruh pro MHD,“ plánuje Čejka.

Koordinátorka se brání: vše vědí dopředu

S podobným návrhem přišel i dopravní podnik, který kvůli uzavírce Husovických tunelů bojuje za vyhrazené pruhy pro MHD na Provazníkově. Tento plán ale koordinátorka dopravy Jágerová zavrhla. Zároveň odmítá kritiku městských částí a tvrdí, že se jednáním nebrání. „Nemám s dialogem vůbec žádný problém,“ ohradila se.

Jako příklad zmiňuje právě práce ve Viniční ulici, kvůli kterým intenzivně jednají s židenickou radnicí. „Domníváme se, že v dané lokalitě je už strašně moc akcí. Proto jsme chtěli opravu Viniční odložit, a vidíte, zrovna v tomto případě městská část nesouhlasí,“ reagovala Jágerová na námitky, že město není ochotné některé práce přeplánovat i za cenu sankcí.

A znovu zdůraznila, že koordinace oprav silnic není jednoduchou věcí. „Co se týče staveb, u kterých je investorem město, tak jsou celý rok v rozpočtu jmenovitě. Informace mají městské části dostatečně dopředu. A zprávy o dopravním značení dostáváme ve stejnou dobu jako jednotlivé radnice,“ poznamenala ještě Jágerová.

Podle bývalé brněnské radní a nyní starostky Nového Lískovce Jany Drápalové (Zelení) by možná pomohlo, kdyby situaci uklidnil mediátor, tedy prostředník mezi oběma stranami. Aktuálně se jí například nelíbí, že se oddaluje zřízení nové autobusové linky, kterou mají dlouhodobě slíbenou.

Spor nastal i kvůli „desátku“ za byty

Městské části štvou i další plánované kroky města. Aktuálně totiž hrozí, že radnice budou muset odvádět deset procent z nájemného bytů magistrátu. Starostové ale tvrdí, že peníze potřebují na „své“ investice.

Podle náměstka primátorky pro bytovou oblast Olivera Pospíšila (ČSSD) musí město najít zdroj, ze kterého bude platit bytovou výstavbu, protože příjmy z prodeje bytů klesají.

„Zatím jsme v rovině úvah. Se starosty pravidelně jednám. Komunikace je naprosto standardní, jako tomu bylo vždy,“ nechápe Pospíšil výtky městských částí.

Zoufalí cestující v zacpaném Brně prchají z vozů MHD (23. května 2019):