Nápad na propojení budějovických sídlišť Vltava a Máj znovu ožívá

  11:34
Od výstavby budějovických sídlišť Máj a Vltava je v plánu důležitá silnice, která je spojí a zkrátí cestu tisícům řidičů. Nyní to vypadá, že se podaří prolomit odpor a příští rok začne vznikat spojka ulic Strakonické a M. Horákové.

Na snímku je i sídliště Máj a tradiční kolona aut, která vede do centra Českých Budějovic. | foto: www.c-budejovice.cz/gigapx

Radnici se podařilo najít kompromis, díky kterému bude možné začít stavět. Informaci po společném jednání radních města a Jihočeského kraje potvrdil budějovický primátor Jiří Svoboda.

„Na akci je dlouhodobě vydaných pět ze šesti stavebních povolení, chybí získat jediné. Víme samozřejmě o odporu některých obyvatel, kteří mají obavy z nadměrného hluku po zprovoznění silnice. To jsme zohlednili,“ konstatoval Svoboda.

Kriticky se k silnici staví část lidí z ulice M. Horákové na Máji, kde má komunikace ústit u tamní okružní křižovatky. Na druhé straně se napojí na Strakonickou u sídliště Vltava.

Řešením je podle primátora zavedení omezení, kdy by například silnice zůstala uzavřená přes noc tak, aby nedocházelo k překračování hlukových limitů. Další možností je regulovat provoz těžkých vozidel.

Plánují tichý asfalt

„Až samotná praxe a následné měření by ukázalo, jaká je skutečná hluková zátěž. Samozřejmě počítáme s tím, že by součástí stavby komunikace byla i rekonstrukce povrchu vozovky v ulici M. Horákové, kde bychom nechali položit takzvaný tichý asfalt. Ten je například na Pražské třídě, kde se snížila hlučnost přibližně o pět decibelů.

Radnici by mohla hrát do karet i případná úprava zákona, který by zjemnil limity dané v zákoně o ochraně zdraví. Pro venkovní hluk ze silniční dopravy je nyní denní hranice 55 decibelů, noční od 22 do 6 hodin pak 45 decibelů.

Náměstek primátora pro oblast dopravy František Konečný doufá, že se příští rok podaří získat poslední chybějící stavební povolení.

„Už se nám daří doplňovat veškerou dokumentaci. Bylo to dost problematické. Firma, která projekt zpracovávala, se dostala do insolvence, a tak jsme se nemohli dostat k potřebným materiálům,“ vysvětlil s tím, že je reálné už v příštím roce vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby.

Podle rychlosti soutěže by se mohlo začít pracovat ještě na konci roku 2016. Komunikace bude mít oproti původním plánům v každém směru jen jeden jízdní pruh. Ze čtyř na dva slevilo po protestech už minulé vedení města. Dlouhá bude přibližně 700 metrů a povede severně od parku Čtyři Dvory a Hokejového centra Pouzar. Pro řidiče bude zkratkou za jízdu ulicemi O. Nedbala, Branišovskou a Husovu.

Součástí má být například také cyklostezka, ale i veřejné osvětlení a další drobnější stavby. Původně odhadovaná cena byla kolem dvou set milionů korun, výsledná může být o dost nižší díky veřejné soutěži. Silnici zafinancuje Jihočeský kraj, přidružené stavby pak město.

Primátor Svoboda se nevzdává ani plánů na pokračování spojky od křižovatky M. Horákové a Branišovské na Máji do Litvínovic k silnici první třídy ve směru na Český Krumlov. „V územním plánu je,“ podotkl.

Tato akce je však zatím v nedohlednu. Komunikace byla původně naplánovaná jako polozápadní okruh Budějovic, který by odlehčil dopravě na Dlouhé louce, od příprav se však ustoupilo a přednost dostaly jiné dopravní akce. Historicky měla ulice M. Horákové zmíněnému účelu sloužit, z její velikosti a profilu je to dobře patrné.

Budějovičtí a Jihočeský kraj se nyní kromě dálničního obchvatu soustředí především na stavby Severní spojky a Jižní tangenty. Na tu první, jež spojí Pražskou třídu v Nemanicích s výpadovkou na Písek u Globusu, město pomáhá s výkupem pozemků a financování bude mít na starost Ředitelství silnic a dálnic.

Tangentu vedoucí od krumlovské silnice do Roudného připravuje kraj. „Chceme ji mít hotovou dříve, než bude zprovozněný dálniční obchvat,“ upřesnil hejtman Jiří Zimola. Dokončená by tak mohla být už v roce 2018 či 2019.

Autor: