Ze Špičáku v jedné stopě. Horu si zamilovali cyklisté

  7:54
Na horu zasvěcenou kolům by se mohl přejmenovat jizerskohorský Špičák. Jeho stranu obrácenou k Albrechticím protíná přes šest kilometrů nových trailů - jednosměrných terénních cyklostezek.
Traily nechaly vybudovat Lesy České republiky. Podobu tratí vymysleli bikeři z...

Traily nechaly vybudovat Lesy České republiky. Podobu tratí vymysleli bikeři z DH - FR racing Tanvald. | foto: Lesy ČR

Na tanvaldské straně hory se v Bikeparku Bobovka rozkládá krátký tréninkový trail pro děti, „sešup“ pro kola v korytě bývalé bobové dráhy.

Traily u skiareálu na Špičáku nechaly vybudovat Lesy České republiky. Podobu tratí vymysleli bikeři z DH - FR racing Tanvald. Do trailů se dá nastoupit od horní stanice lanovky také z cest na okrajích sjezdovek. „Lesní stezky pro cyklisty jsou na Špičáku až metr široké a mají pouze přírodní povrch,“ říká mluvčí Lesů České republiky Eva Jouklová. „Do bikeparku jsme vložili 2,2 milionu korun.“

Lehčí pasáže pro začátečníky

Podle albrechtického starosty Jaroslava Zemana přinese bikepark na Špičáku prospěch Tanvaldsku, ale také celým Jizerským horám.

„Se Singltrekem pod Smrkem a bikeparkem v krkonošské Rokytnici nad Jizerou vytváří jakýsi trojúhelník, který přiláká do hor další turisty,“ vysvětluje Zeman. „Bikepark sníží na Špičáku propastný rozdíl mezi zimní a letní návštěvností. Na vrchol Špičáku, kde tratě začínají, se dostanou cyklisté čtyřsedačkovou lanovkou. Tratě protínají na jednom místě asfaltovou cestu na Špičák a na dvou místech se jí dotýkají.“

Zeman si traily vyzkoušel. „Každý si tam najde svoje. Těžší úseky mohou cyklisté začátečníci objet po lehčích pasážích,“ dodává Zeman. „Když ze Špičáku na kole letíte, jste dole za deset minut. Pohodová jízda trvá asi čtvrt hodiny. Jediné, čeho se bojíme, je, aby po trailech nejezdili motorkáři.“

Traily jsou jednosměrné, aby na nich nehrozily čelní srážky mezi cyklisty. „Zážitkovou jízdu zvládnou všichni cyklisté včetně dětí,“ dodal Ludvík Řičář, krajský ředitel Lesů České republiky.

„Vybudovali jsme dvě trasy s barevným označením, které lidé znají ze sjezdovek. Téměř čtyřkilometrová modrá trasa má průměrný podélný sklon 4,5 procenta. Obtížnější červená trasa měří dva a půl kilometru a klesá v podélném sklonu 7,3 procenta.

Lanovka sveze cyklisty do 1. října

Trasy se rodily od dubna do srpna. Domluvili se na nich lesníci s městy Tanvald, Desná, s obcí Albrechtice a se Sdružením cestovního ruchu Jizerky. „Vytvořením zajímavého a lehce dostupného bikeparku chceme přispět k rozvoji Tanvaldska,“ upozorňuje Řičář.

Lanovka na Špičák bikerům poslouží k cestě na začátek trailů do 1. října. Od pátku do neděle pojede mezi 10 a 17 hodinou každou půlhodinu. Skibižu ji spustí i ve svátek 28. září.

O trailech pro cyklisty na Špičáku se začalo mluvit před čtyřmi lety. Odsouhlasila je Správa Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory.

„Bikepark na Špičáku je pro nás přijatelným kompromisem mezi ochranou přírody a rozvojem území. Projekty na něj Lesy České republiky upravily podle našich připomínek,“ konstatuje Jiří Hušek, regionální ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny. „Špičák už stejně slouží v zimě rekreantům jako skiareál. Bikepark přispěje k využití lanovky i v létě.“

Bikepark na Špičáku dostalo na starosti Sdružení cestovního ruchu Jizerky. Lesníci od začátku spolupracovali ze staviteli Lukášem Černým, Janem Ciglerem a Martinem Lehkým z DH-FR racing Tanvald. „Potvrdilo se, že jsou odborníky ve svém oboru,“ prohlašuje Řičář.

Zvěř si na cyklisty zvykne

DH-FR racing Tanvald zajišťovalo každodenní dozor při výstavbě trailů. „Všechno probíhalo v pohodě. Abychom mohli dělat design trailů, získali jsme dva certifikáty od Mezinárodní mountainbikové asociace,“ tvrdí Jan Cigler z DH-FR.

„Na Špičáku je teď síť složená z pěti trailů. Modře označené terénní cyklostezky mají hladký povrch, na červených náročnějších jsou občas kameny. Na Špičáku vznikla také jedna krátká technická část, pasáž s kamenitým sjezdem pro zkušené bikery.“

Traily na Špičáku příliš netěší myslivce, poněvadž si myslí, že jim bikeři budou plašit zvěř. Podle Ciglera se ale nic strašného nestane.

„Vydali jsme se pro zkušenosti do Rychlebských hor, kde mají celosvětově oceňované traily. Bydleli jsme u jednoho myslivce a terénní cyklostezky chválil,“ podotýká Cigler.

„Do chudého kraje prý přivedly hodně turistů a přinesly řadu příležitostí pro podnikatele. Zvěř si na cyklisty zvykne stejně jako si zvykla na pěší turisty. Navíc vylézá z úkrytů hlavně v noci, kdy už se na trailech nejezdí. Pokud se někde postaví traily, tak ubude bikerů, kteří jezdí volně lesem tam, kde mu škodí.“

Už před sobotním slavnostním otevřením trailů na Špičáku se na stromech kolem tratí objevily nepovolené reklamy, jimiž podnikatelé lákají klienty do svých podniků. „Do lesa reklamy nepatří. Navíc odvádějí pozornost bikerů od jízdy a přivádějí je do nebezpečných situací,“ poznamenává Cigler.

Tanvaldští bikeři by v příštích letech viděli rádi nové traily také na dalších místech Tanvaldska - například na Černostudničním hřebenu a na Mariánské hoře.