Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvedoucí, který opilý zabil na přejezdu dva lidi, dostal 5,5 roku

  11:00
Na pět a půl roku poslal Okresní soud v Havlíčkově Brodě za mříže strojvedoucího, který na přejezdu v Golčově Jeníkově smetl auto. Ve voze zemřeli dva lidé. Strojvedoucí nadýchal téměř dvě promile, před přejezdem s vypnutou signalizací nehoukal a jel příliš rychle.

Strojvedoucí Pavel Vejpustek u havlíčkobrodského okresního soudu | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Nehoda se stala loni v březnu v Mírové ulici. Bylo to v době, kdy se dvoukolejná železniční trať v Golčově Jeníkově opravovala. Z toho důvodu bylo na jedné koleji vypnuto zabezpečovací zařízení.

Fotogalerie

Přímo pod rozjetou lokomotivu převážející nákladní vagony mezi dopravnami vjela Škoda Fabia. Vlak ji tlačil několik metrů před sebou, nakonec ji rozdrtil o hranu nástupiště jeníkovské městské zastávky. Na místě zemřel třicetiletý řidič i jeho o čtyři roky mladší přítelkyně (více o nehodě čtěte zde).

Hlavního viníka střetu vyšetřovatelé od počátku viděli v osobě padesátiletého strojvedoucího Pavla Vejpustka (o jeho obvinění se dočtete zde). Za usmrcení z nedbalosti ho soudce Jan Doležal nyní poslal do věznice s dozorem na pět a půl roku. Zároveň mu na pět let zakázal vykonávat profesi.

„Strojvedoucí jel po vyloučené koleji, na níž bylo vypnuto zabezpečovací zařízení. V tom případě měl před přejezdem houkat, což neučinil. Měl jet maximální povolenou rychlostí 10 kilometrů v hodině, ve skutečnosti jel rychlostí 39 kilometrů v hodině. Po nehodě navíc nadýchal 1,8 promile,“ vyjmenoval pochybení strojvedoucího soudce.

Samotný Vejpustek podle soudce odmítl vypovídat.

Vlak smetl na přejezdu auto, strojvedoucí byl opilý:

Současně s Vejpustkem dostal trest i o devět let starší Miroslav Matlak. Ten pracoval jako traťový vedoucí. Podle Doležala řádně nevyplnil a strojvedoucímu nepředal traťový rozkaz.

„Měl ho předat osobně oproti podpisu. Místo toho ho posílal po třetí osobě,“ podotkl Doležal.

Od soudu odešel Matlak s dvouletou podmínkou. Tresty dosud nejsou pravomocné, oba obžalovaní si ponechali lhůtu pro případné odvolání.

Situace na přejezdu byla pastí na řidiče, uznal soudce

Jiné tresty za tragickou nehodu nepadly. A to i přes to, že soudce označil situaci na jeníkovském železničním přejezdu za past na řidiče.

„Na jedné koleji jezdily běžné vlaky a zabezpečovací signalizace normálně fungovala. Na druhé popojížděly pracovní stroje a signalizace byla vypnutá. Dopravní situace tu byla značně nepřehledná,“ uvedl Doležal.

Před přejezdem navíc nebyla žádná značka, která by motoristům situaci ozřejmila a popsala. Teprve až druhý den po nehodě se u něho objevila stopka.

Strojvedoucí Pavel Vejpustek u havlíčkobrodského okresního soudu:

Obhajoba se podle soudce snažila část viny svést na řidiče fabie. Pokusila se dokázat, že i přes složitou dopravní situaci měl před přejezdem zastavit, rozhlédnout se a přesvědčit se, že na koleje může vjet. Tím chtěla strojvedoucího zprostit nejzávažnějšího obvinění. Neuspěla.

„Svědek, který na místě pracoval s bagrem, popsal, jak těsně před nehodou přes přejezd přejelo asi deset aut. Pomalu, plynulou rychlostí. Do toho přijel nákladní vlak. Nebylo v možnostech řidiče osobního vozu hlídat i provoz na kolejích. Nemohl čekat, že by vlak bez upozornění tak rychle projel,“ zmínil soudce Doležal.

Tragickou nehodou loni v březnu vyvrcholily potíže na rekonstrukci trati mezi Vlkančí a stanicí v Golčově Jeníkově. Už půl roku před tím v opravovaném úseku několikrát ujely vagony přepravující kolejová pole. V prvním případě srazily dva dělníky. Jeden zemřel, druhý byl těžce zraněn (o případu se více dočtete zde). Už bez zranění se pak obešly další dvě obdobné nehody (přečíst si o nich můžete zde).

Železniční přejezd v Golčově Jeníkově den po nehodě: