Podpěry pád mostu nezavinily, řekl znalec k neštěstí ve Studénce

  16:36
Okresní soud v Novém Jičíně znovu projednával okolnosti železničního neštěstí ve Studénce v roce 2008. Po nárazu rychlíku do zříceného mostu zahynulo osm lidí. Vypovídali znalci, kteří vypracovali možná klíčový posudek ohledně nosnosti podpěrných konstrukcí opravovaného mostu.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Soudce Jaromír Pšenica si jen povzdychl a k jednomu z obhájců pronesl: „Proč to od znalce chcete vysvětlit, když tomu nikdo nerozumí?“

Tato věta zcela vystihovala celodenní dění v jednací síni, kde se po více než roční přestávce projednávala tragédie rychlíku Comenius, který při cestě z Krakova do Prahy 8. srpna 2008 ve Studénce narazil do zřícené mostní konstrukce. Osm cestujících zemřelo, přes devadesát utrpělo zranění, z toho deset těžkých a s doživotními následky.

Chyba byla jinde, řekl znalec

Obžalováno je deset lidí, většinou pracovníků stavebních firem ODS-Dopravní stavby Ostrava (nyní Eurovia), které měla stavbu mostu na starosti, a Bögl & Krýsl. Ta most zasunovala nad tratí.

Studénka 2008

Soud začal v roce 2011 a snad spěje ke konci. Po několika navzájem si odporujících závěrech znalců soudce požádal o revizní posudek odborníky z Fakulty dopravního stavitelství Univerzity Pardubice.

Docent Vladimír Doležel řekl, že zpracování posudku bylo maximálně náročné. Dokonce prováděli zkoušku nosnosti s reálnou mostní konstrukcí, nikoliv modelem.

„Zjistili jsme, že bárky, tedy mostní opěry, svislý tlak konstrukce vydržely, dokonce by zvládly až třikrát větší zatížení mostní desky. Podpěry pád konstrukce nezavinily,“ konstatoval Doležel.

Odborník nechtěl spekulovat o skutečných příčinách zřícení konstrukce. Jen zmínil, že to musely být jiné vlivy, či spíše souhra dalších okolností.
Při rozhovoru s novináři už byl konkrétnější: „Zřejmě mostní desku založili šikmo a na podpěry pak působilo nikoliv svislé zatížení, ale i vodorovné,“ poznamenal.

Mikrofony nefungovaly, výpověď se musela opakovat

Klíčový znalecký posudek část obhájců i obžalovaných poté cupovala na jednotlivé části, dokonce se dožadovala kontroly výpočtů a vzorů.
„Jsem nervózní a pod napětím, tak tady rozhodně nebudu nic přepočítávat,“ odmítl jeden ze znalců.

Soudní síni létalo množství odborných termínů, znalci museli obhajovat i nejmenší podrobnosti posudku. K završení všeho se výpověď Doležela musela opakovat, protože poprvé nefungovaly mikrofony.

Soud pokračuje do čtvrtku. Rozsudek však ještě nejspíš nepadne, ačkoliv soudce už dal dříve najevo, že další návrhy na doplnění dokazování bude zřejmě považovat už za nadbytečné.

Archivní letecké záběry železniční nehody ve Studénce ze srpna 2008:

V srpnu devět let od nehody

I tak ještě budou konečnému verdiktu předcházet závěrečné řeči, které vzhledem ke složitosti případu nejspíš nebudou stručné.

V srpnu uplyne od nehody devět let. Cestující z vlaku a pozůstalí po lidech, kteří tehdy zahynuli, považují velmi vleklý soud za ostudu.

„Hodně to vypovídá o vymahatelnosti práva u nás,“ poznamenal strojvedoucí Jiří Šindelář, který v osudný okamžik stihl snížit rychlost rychlíku ze 134 na 90 kilometrů v hodině.

Zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, která rychlíkem také cestovala a pomáhala zraněným, řekla, že dokud nebude případ ukončen, nebudou mít lidé spojení s touto nehodou klid. „Chápu, že jde o složitý případ, ale ve chvíli, kdy se dělají posudky na další posudky, tak je to špatné. Mám strach, aby to nevyšumělo,“ vyjádřila pochybnosti.

Lidé si neštěstí ve Studénce připomínají každý rok:

8. srpna 2015

Autor: