Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Vilémova se jezdí po nezkolaudovaném mostě, řekl u soudu úředník

  17:30
Silnice z Golčova Jeníkova do Chotěboře, v jejíž trase se v září 2014 zřítil most ve Vilémově, stále není zkolaudovaná. A o kolaudaci ani dosud nikdo nepožádal. Po silnici se však už od léta 2015 jezdí. U soudu kvůli pádu mostu to řekl stavební úředník z Chotěboře.

Proces u havlíčkobrodského okresního soudu začal loni v létě. Na lavici obžalovaných usedlo celkem deset lidí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Na celou tu akci je povolení k předčasnému užívání. Tento stav stále trvá a bude trvat až do chvíle, než bude vydán kolaudační souhlas,“ pronesl před senátem Stanislav Vodička. Právě on vydával na zmíněnou akci stavební povolení.

Povolení k předčasnému užívání nabylo právní moci 31. července 2015. Od té doby podle Vodičky stavebník, kterým byl v tomto případě Kraj Vysočina, nepožádal o to, aby celé dílo bylo zkolaudováno.

Zároveň úředník prohlásl, že dodnes nikdo most nijak nezkontroloval, zda je dostatečně kvalitní.

„Byla provedena kontrola celého úseku i s policistou z hlediska toho, zda jsou tam značky, zda se dá úsek projet. Kontrolu, zda je most podle dokumentace, jsme neprováděli.“

Kraj Vysočina tyto informace v úterý nikterak nekomentoval. Podle vyjádření jeho mluvčí Jitky Svatošové pro ČTK se k záležitosti kolaudace chystá vyjádřit až během středy.

Jeden úřad počítal s demolicí, druhý povolil rekonstrukci

Soud se zabýval také rozpory ve stavebních projektech. Z předchozího jednání totiž vyplynulo, že průvodní zpráva k dokumentaci, jež byla součástí žádosti o vydání stavebního povolení, hovořila o rekonstrukci mostu.

Podle ní se do mostního otvoru měla vsunout ocelová konstrukce. Samotný projekt ovšem řešil demolici a stavbu nového mostu.

Fotogalerie

„Z mého pohledu úředníka mi přišlo, že mi nic nebrání vydat stavební povolení. Veškeré dokumenty, které jsem měl k dispozici, jsem vyhodnotil jako dostačující a na jejich základě jsem stavební povolení vydal,“ pronesl Vodička s tím, že stavební povolení bylo na rekonstrukci.

„A je vámi vydané stavební povolení v souladu s projektovou dokumentací?“ zeptala se Vodičky státní zástupkyně Zdeňka Tománková.

„Já si myslím, že je,“ odpověděl jí úředník.

Ten zároveň přiznal, že ani poté, co most spadl, neinicioval nová jednání o změně povolení.

 „Nikdo mě neinformoval o nějakých změnách. Podle toho, co mám, měla by být stavba provedena podle původní dokumentace. Nemám žádnou informaci, že by byla stavba provedena odchylně od stavebního povolení,“ překvapil soudní síň.

Citace ze stavebního povolení bývalého náměstka překvapila

Do té jako svědek přišel vypovídat také tehdejší náměstek hejtmana pro oblast dopravy Libor Joukl. Na citaci ze stavebního povolení, která se týkala rekonstrukce mostu vložením ocelové výztuže do mostního oblouku, reagoval slovy, že něco takového slyší poprvé.

„Od té doby, co jsem nastoupil na kraj, se vždycky hovořilo o zbourání a stavbě nového mostu,“ prohlásil Joukl.

Ten zároveň tvrdí, že až dosud neměl žádnou informaci o tom, že by celá stavba nebyla zkolaudovaná.

Most ve Vilémově se zřítil v září 2014, v tu chvíli pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zemřeli v sutinách, dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry.

Podle závěrů policejního vyšetřování, výslechů a odborných posudků nebyly stavební práce řízeny v souladu s projektovou dokumentací a nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.

Na lavici obžalovaných sedí celkem deset lidí, všichni se zpovídají z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Jsou mezi nimi zástupci stavebních firem, investora i stavebního dohledu. Hrozí jim vězení od tří do deseti let.