Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historici zkoumali počátky Smetanovy Litomyšle, vznikla tak nová kniha

  8:08
Letošní 60. ročník festivalu Smetanova Litomyšl nabídne první koncert mexického operního pěvce Javiera Camareny a řadu dalších hudebních lahůdek. Díky nové knize se už v lednu příznivci festivalu dozvědí, jak po druhé světové válce vlastně vznikl.

Dramaturg a umělecký ředitel Národního festivalu Smetanova Litomyšl Vojtěch Stříteský v pražském Rudolfinu představí 16. ledna novou a pro řadu fanoušků možná i objevnou historickou publikaci nazvanou Počátky festivalu Smetanova Litomyšl.

Na základě zcela nových archivních výzkumů ji sepsali Martin Boštík z Regionálního muzea v Litomyšli a litomyšlský archivář a galerista Stanislav Vosyka. Kniha reviduje některé dosavadní představy o vzniku Smetanovy Litomyšle, především zakladatelskou úlohu kontroverzního komunistického politika a litomyšlského rodáka Zdeňka Nejedlého.

„Vznik festivalu bývá tradičně dáván do spojení se Zdeňkem Nejedlým a rokem 1949. Nejedlý měl jistě zásadní vliv na to, čemu bychom mohli říkat ‚druhý počátek‘ festivalu v roce 1949 a následné udržení festivalové tradice, nicméně rozhodně nebyl tím, kdo inicioval a zaštítil první ročník konaný v roce 1946,“ vysvětluje historik Martin Boštík.

Navíc je podle autorů knihy problematické mluvit o smetanovské hudební slavnosti pořádané v roce 1949 jako o Smetanově Litomyšli, toto pojmenování v dobových propagačních dokumentech či archiváliích ve spojení s rokem 1949 nikde není.

Festivalové fotky Rafaela Kubelíka se nenalezly

S prosbou, zda by se ujali prozkoumání počátků festivalu, se na oba historiky obrátil ředitel Národního festivalu Smetanova Litomyšl Jan Pikna na podzim roku 2016. Ti pak pracovali značnou část loňského roku. Informace hledali především ve fondech Státního okresního archivu Svitavy se sídlem v Litomyšli, kde nalezl historik Stanislav Vosyka dosud neznámé materiály.

„Ty patří k zásadním svědectvím. Pátrali jsme také ve fondech Regionálního muzea v Litomyšli, oslovili jsme i Archiv České filharmonie a využili sbírek Městské galerie Litomyšl,“ líčí Martin Boštík práci na publikaci.

Už loni na jaře zveřejnili autoři výzvu, zda někdo nevlastní fotografie z vystoupení České filharmonie vedené Rafaelem Kubelíkem při zakládajícím ročníku v roce 1946. Nikde v archivech totiž není. Ovšem ani výzva v celé republice nezabrala.

„Snímky z litomyšlských vystoupení České filharmonie v roce 1946 jsme opravdu nikde nesehnali. Jak nám sdělil syn Rafaela Kubelíka Martin, nenacházejí se ani v dirigentově pozůstalosti. Přitom není myslitelné, že by nebyly pořízeny. První ročník Smetanovy Litomyšle v roce 1946 byl navíc největší kulturní událostí ve městě tohoto roku,“ kroutí nad záhadou hlavou oba historici.

„Vysvětlujeme si to tak, že po odchodu Rafaela Kubelíka do emigrace byly památky na něho z veřejně dostupných zdrojů odstraněny, aby nemohl být připomínán a aby postupně upadl v zapomnění,“ říká Martin Boštík.

Autoři nakonec použili do publikace dobový ateliérový portrét Rafaela Kubelíka, který získal Vojtěch Stříteský z archivu Národního divadla Brno.

Vydavatelé knihu věnovali loni zesnulému šéfdirigentovi České filharmonie Jiřímu Bělohlávkovi. Vojtěch Stříteský krátce před jeho skonem tohoto čestného občana Litomyšle oslovil, zda by ke knize napsal úvod.

„Jiří Bělohlávek to ochotně přislíbil, nicméně běh života už mu nedovolil úvod napsat. Po jeho úmrtí se této úlohy ochotně ujal generální ředitel České filharmonie David Mareček a knihu jsme věnovali památce Jiřího Bělohlávka,“ sdělil Martin Boštík. Obecně prospěšná společnost Smetanova Litomyšl a Regionální muzeum Litomyšl vydávají knihu v nákladu 500 kusů.

Autor: