Oprava Slovanské třídy v Plzni se chýlí ke konci, volná bude od prosince

  13:54
Půl roku je kvůli rozsáhlým opravám rozkopaná Slovanská třída v Plzni. Od pondělí navíc začne další uzavírka od Částkovy ulice na náměstí Milady Horákové. Radní slibují, že dopravní omezení na jedné z důležitých silnic ve městě skončí nejpozději posledního listopadu.

Výkopové práce značně komplikují život místním obchodníkům. Kromě vozovky se dělníci na Slovanské třídě vrtají i hluboko pod povrchem kvůli opravám vodovodu a kanalizace, rekonstrukcí prochází i podstatná část tramvajové trati.

„Práce na opravě Slovanské třídy budou dokončené nejpozději v sobotu 30. listopadu,“ uvedla Adriana Jarošová z tiskového oddělení plzeňského magistrátu.

Na jaře příštího roku stavební firmy čeká podle jejích slov jen položení nového asfaltového koberce ve směru do centra Plzně od náměstí Milady Horákové k Sladkovského ulici, kde odbočují tramvaje linky číslo 2 při jízdě na konečnou Světovar.

Podle aktualizovaného harmonogramu budou do 15. září zasypané všechny výkopy a položený nový asfalt mezi Sladkovského a Částkovou ulicí ve směru ven z centra Plzně.

„O den později začne úplná uzavírka Slovanské ulice mezi Částkovou ulicí a Malostranskou. Tato uzavírka skončí 15 listopadu,“ řekl ředitel Správy veřejného statku města Plzně Milan Sterly.

Slovanská třída v Plzni

Podle informovaného zdroje byly zemní práce, které stavební firma musela udělat, dokonce o třetinu větší, než kolik spočítali projektanti. Obchodníci podnikající na Slovanské, zejména na pravé straně ulice směrem z centra města, doufají, že omezení už skončí.

Kvůli rozkopané polovině silnice - právě na jejich straně, k nim neměli zákazníci ani zásobovači jak zajíždět. Na zúženou polovinu silnice, po které se jezdí, nákladní auta nesmějí a menší zásobovací auta tam nesmí zastavit. Kvůli hlubokým výkopům mohli pěší přecházet jen na vybraných místech v křižovatkách.

Čísla o poklesech tržeb obchodníků jsou jednoznačná. „Z aktuálních statistik vidím, že meziroční pokles tržeb v prodejně barev, laků, stavebních hmot, autodoplňků a tažných zařízení je přes dvacet procent, přes milion korun. Pro nás je naprosto stěžejní, aby zákazník mohl dojet až k nám do provozovny kvůli přesnosti při míchání laků. Aby se dostal do garáže, kde montujeme tažná zařízení. U barev a stavebních hmot prodáváme i čtyřicetikilové kýble. Když k nám zákazníci nemohli zajet autem, naši prodavači jim pomáhali těžké zboží donést až někam za roh, kde se jim podařilo zaparkovat,“ popisuje trable jednatel maloobchodní prodejny společnosti Colorlak Adam Pecina.

Oprava Slovanské třídy

  • do 15. září: dokončení prací v úseku Sladkovského - Částkova
  • 16. září: začíná úplná uzavírka Slovanské pro dopravu v úseku Částkova - náměstí Milady Horákové
  • do 30. září: dokončení opravy tramvajové trati z centra na náměstí M. Horákové, obnovení provozu. Zastavení provozu po koleji do centra, začne výměna panelů kolejiště. Tramvaje linky 1 budou jezdit do centra Plzně přes Světovar
  • polovina října: prodloužení opravy kolejí až ke Sladkovského ulici
  • 16. listopadu: otevření Slovanské pro auta ve směru z centra v úseku Částkova - nám. M. Horákové
  • 30. listopadu: ukončení prací na Slovanské

Problém měli i se zásobováním. Někteří dodavatelé jim oznámili, že je nebudou zavážet, když není kde zastavit.

„Zaměstnanec si musel vzít osobní auto a zboží dovážel z jiných prodejen. Po tramvajových kolejích se dalo do dvora prodejny dojet jen brzy ráno nebo pozdě odpoledne, přes den na kolejích stály stavební stroje,“ popsal Pecina.

V desítkách tisíc korun počítá ztráty i pekař Karel Bayer. „My jsme naštěstí mohli se zásobováním aspoň projet po kolejích. Kdyby tohle nebylo možné, asi by byl konec,“ vysvětlil pekař Bayer.

V polovině srpna se definitivně uzavřela prodejna papírnického zboří. Pro podnikatele s dlouhou tradicí na Slovanské je současná oprava silnice nejméně třetí zatěžkávací zkouškou pro jejich podnikání. První byla v 90. letech rekonstrukce z dláždění na asfaltový povrch, před devíti roky to byla velká oprava tramvajové trati, loni skončila rok a půl trvající uzavírka Mikulášské třídy kvůli výstavbě železničních mostů, která dopravu nasměrovala také jinam.

Na přelomu září a října bude obnovený provoz tramvají na Slovanské od centra, ale stavbaři začnou měnit panely pod kolejemi v opačném směru. Do centra budou jezdit tramvaje přes Světovar.

V Plzni začala velká oprava Slovanské třídy (9. 1. 2019)

Autor: