Jenže tento náklad jako stavebnice nejen vypadá. On jí skutečně i je. Vyřádí se s ní studenti.
Jednotlivé díly automobilu budou postupně dodány ve třech várkách během prázdnin. Během školního roku pak budou auto sestavovat žáci třebíčské střední průmyslové školy.
„Po sestavení vozidla studenty v Třebíči bude auto přepraveno do Kopřivnice, kde projde diagnostickým procesem i zkušebními jízdami na polygonu. I této části projektu se studenti z Vysočiny pod vedením tatrováckých mistrů zúčastní,“ uvedl mluvčí společnosti Tatra Trucks Andrej Čírtek.
Akci dohodla automobilka s krajem a jeho silničáři. Cílem je praktická výuka vysočinských studentů.
„Těšíme se na to, studenti si ta auta osahají zevnitř, budou pracovat s originálním nářadím, to je maximálně sblíží s praxí,“ řekl ředitel třebíčské průmyslovky Zdeněk Borůvka. Projekt má název Postav si svůj náklaďák.
„V naší továrně, a to je dnes výjimečné, se vyvíjí a vyrábí celé auto: podvozek, motor s převodovkou i kabina. Jsme rádi, že můžeme stoletou tradici českého průmyslu a jedné z prvních automobilek na světě, kopřivnické Tatry, sdílet s mladou generací na Vysočině,“ vyjádřil se obchodní manažer Tatry Radek Suk.
Přitáhnout studenty na techniku už kraj zkoušel pomocí Kaipanů
V září před zahájením kompletace auta budou žáci a mistři odborného výcviku proškoleni přímo v kopřivnické Tatře. Projekt bude oficiálně představen na Dni komunální techniky 14. září v Jihlavě.
Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 kopřivnickou automobilku, která po změně vlastníků prošla restrukturalizací. Vlastníky společnosti jsou čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera.
Kromě standardních modelů Tatra vyrábí i speciální nákladní vozidla podle přání zákazníků. Osmdesát procent produkce automobilky jde na export. Firma má 1 200 zaměstnanců.
Poprvé auta sestavovali studenti na Vysočině v roce 2015, kdy se kraj rozhodl nakoupit sedm automobilů Kaipan, každé asi za 200 tisíc korun. Vysočina byla tehdy podle krajské radní pro oblast školství Jany Fialové prvním regionem v zemi, který se takovou formou snažil přitáhnout pozornost k technickému vzdělávání. „Teď máme první vlaštovky, inspirovaly se některé jihomoravské školy a některé pražské,“ řekla Fialová.