VIDEO: Lidé protestovali proti škole pilotů s nastartovanými sekačkami

  8:34
Se sekačkami, křovinořezy a transparenty se vydali v pondělí odpoledne na karlovarské letiště obyvatelé okolních obcí, aby ukázali svou nevoli k příchodu školy pro civilní piloty F Air. Škola jim ve spolupráci s letištěm a krajem, jemuž airport patří, nachystala ukázku hlučnosti letadla, které k výcviku používá.

Zástupci F Air přirovnávají motor výcvikového letadla k sekačce na trávu, proto protestující své stroje před ukázkou spustili. Letadlo s pístovým motorem je obav nezbavilo.

„Myslím si, že je ukázka neadekvátní. Škola deklaruje dvacet tisíc vzletů a příletů během jednoho roku, to znamená 55 za den. Nepočítají ale průlety, takže to bude ještě o něco intenzivnější,“ uvedla Pavlína Maříková z Olšových Vrat.

Maříková je jednou z autorek petice proti působení školy. Do současnosti ji podepsalo 1200 lidí.

„Viděli jsme jedno letadlo, máme ale informaci, že v jednom okamžiku budou létat čtyři,“ zdůraznila Pavlína Maříková.

Odpůrci kromě setrvalé hlukové zátěže a nárůstu provozu upozorňovali na dosud nespočítané znečištění ovzduší a bezpečností rizika. Domnívají se, že deklarovaný ekonomický přínos je vzhledem k rozpočtu letiště zanedbatelný.

Vzlet letadla trvá 45 sekund

Podle generálního ředitele F Air Michala Markoviče se obyvatelé nemusejí ničeho bát. Využívání letiště má ošetřit smlouva.

„Hlásíme se k tomu, aby nás regulovala a my dodržovali závazky, že budeme používat letadla pouze s určitou hlukovou zátěží,“ řekl.

Letadlo dosáhne maximálního výkonu při vzletu, který trvá 45 sekund, přičemž stroje F Air podle něj nedosahují vyšší hlukové úrovně, než je 69 decibelů. Například prodejci vysavačů udávají hlučnost kolem 70 decibelů.

„Jsme připraveni regulovat i místní provoz, to znamená, že se připravují nové provozní okruhy tak, aby všechny vedly mimo zastavěnou oblast a my obyvatele opravdu nerušili,“ uvedl Markovič.

Proti příchodu letecké školy se kromě obyvatel Olšových Vrat, Hůrek, Kolové, Pily, Stanovic a Andělské Hory vyslovili i karlovarští zastupitelé. Podle lídra opozičních Pirátů Jindřicha Čermáka nebyla prezentace nijak vypovídající.

„Upřímně řečeno, jsem zmatený stejně, jako jsem byl zmatený předtím. Je pravda, že letadlo F Air moc slyšet nebylo a že letadlo náhodné, které proletělo předtím, bylo mnohem hlučnější než cvičný stroj. Organizace ale mohla být lepší, protože určitě nepřesvědčila ty lidi, kteří sem kvůli tomu přišli,“ komentoval.

Do věci promluví starostové

Primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer-Ferklová řekla, že ukázka letadla nebude hlavním argumentem pro rozhodnutí.

„Budeme chtít jednat se starosty všech těch obcí a bude záležet i na jejich rozhodnutí, jak se potom k celé situaci postaví. V reálu to podle mě bude jinak, než když vidíte, že prolétá jedno letadlo, takže tím to nekončí,“ uvedla primátorka.

Smlouva s F Air se podle ní teprve připravuje a musí obsahovat limity, které si starostové vymíní. To potvrdil i krajský náměstek pro dopravu Martin Hurajčík.

„Samozřejmě nic není domluveno a záleží na vedení kraje a letiště, jak se k tomu postaví,“ řekl.

Domovem školy F Air, která má 28letou tradici, je středočeský Benešov. Na karlovarském letišti by se mělo její výukové středisko otevřít v příštím roce. Vedení kraje si od jejího působení slibuje ekonomický přínos.

Do čtrnáct měsíců trvajícího výcviku by se mělo ročně zapojit až sedmdesát vysokoškolských studentů. F Air používá stroje Tecnam P2006T, podle Michala Markoviče jich v Karlových Varech bude deset, nicméně nebudou létat všechny naráz.