Škodovka nestíhá opravovat vozy plzeňské MHD, dostala několik pokut

  17:06
Škoda Transportation, která opravuje plzeňské autobusy, trolejbusy a tramvaje, dostala od dopravních podniků několik pokut za to, že včas nezajistila potřebný počet provozuschopných souprav. Vedení Škody se brání tím, že provoz MHD nebyl narušen a prodlení nesouvisí s jinými zakázkami.

Nová vozovna Plzeňských městských dopravních podniků na Karlově. | foto: PMDP

Když má Škoda Transportation hodně zakázek, opravuje trolejbusy, autobusy a tramvaje Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) takzvaně na hraně. Když tolik práce nemá, plní smlouvu s městskou firmou perfektně.

To se říká o škodovácké firmě, která na dobu 29 let převzala v roce 2012 opravování a údržbu městských dopravních prostředků.

Také postavila nové depo za 1,6 miliardy, které Plzeň postupně splácí. Po uhrazení poslední splátky v roce 2041 bude depo převedeno do majetku města. Do té doby by mělo město Škodovce zaplatit za opravy i vozovnu 12 miliard korun.

Škodovka odmítá, že by nestíhala opravovat vozy PMDP kvůli jiným zakázkám. Jisté je ale jedno. Škodovka už dostala několik pokut za to, že nepřistavila dostatek provozuschopných vozů MHD.

„Škoda Transportation byla sankcionována v různé výši a v různých časech několikrát,“ sdělil dopravně-provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Fotogalerie

„Smluvně to máme nastaveno tak, že náš partner musí k výpravě přistavit 93 procent provozuschopných autobusů, 90 procent tramvají a 90 procent trolejbusů. Když to nesplní, jsou sankcionováni,“ popsal ředitel.

Doplnil, že pokud se Škodovka blíží smluvní hranici a hrozí riziko nedostatku vozů, dopravní podnik dodavatele oprav upozorňuje. „Sankce se může pohybovat od desetitisíců korun za den a výše,“ vysvětlil Ptáček.

Konkrétní čísla, kolik Škodovka zaplatila, ale dopravní podnik nesdělil.

Vedoucí komunikace Škody Transportation Michal Tobrman uvedl, že za plnění smlouvy s PMDP odpovídá Škoda City Service. Od začátku projektu podle Tobrmana nebyl narušený provozu ani se nesnížil komfort cestujících v Plzni.

Důvodem neplnění smlouvy nebyly jiné zakázky, hájí se Škodovka

„V průběhu minulých let několikrát nebyly splněny hodnoty stanovené smlouvou, což nebylo v žádném případě zapříčiněno jinými zakázkami Škody Transportation. Ve skutečnosti se jednalo o dílčí prodlení při opravě havarovaných vozidel a kumulaci vyšších stupňů údržby vozů. I v těchto případech ale parametry nebyly splněny pouze v řádech desetin procenta,“ sdělil Tobrman.

Náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy Petr Náhlík z KDU-ČSL, pod kterého dopravní podnik spadá, uvedl, že projekt depa ve Škodovce považoval v roce 2009 za rizikový. A to z důvodu, že Plzeň nikdy nebude mít jistotu, kdo bude vlastníkem Škody Transportation, a kdo tedy bude partnerem města.

Od roku 2017 vlastní Škodu Transportation investiční skupina PPF Petra Kellnera. Původní vlastníci - Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a další fyzické osoby, ale také jednali o prodeji plzeňského podniku s čínským koncernem CRRC.

Náhlík připomněl, že KDU-ČSL a Pravá volba pro Plzeň podporovaly projekt připravený Správou veřejného statku města Plzně.

„Depo mělo vlastními silami postavit město v sousedství Karlova na pozemku města Plzně,“ uvedl Náhlík. Soutěž na výstavbu depa se ale v roce 2010 v orgánech města neprojednala. Hlasovalo se o ní až v následujícím volebním období.

V Plzni otevřeli nové depo pro vozidla dopravních podniků (28. 8. 2014)