„Nepůjde o jednoduchou stavbu už vzhledem k podmínkám, dostupnosti i jejímu umístění v sousedství Národního parku Šumava,“ uvedl Ivan Šot, ředitel závodu Dopravní stavby Jih Swietelsky stavební, který na Šumavu přesune část svého týmu ze stavby dálnice D3 z úseku Bošilec - Ševětín.
Stavbaři doplní poslední úsek krajské silnice třetí třídy před státní hranicí o patnáct míst, kde se auta pohodlně vyhnou, jinak zůstane v této části podél národního parku jednopruhový, protože kraji se nepodařilo prosadit její rozšíření na dva pruhy.
Při modernizaci se komunikace rozšíří zhruba o půl metru, a bude tak široká čtyři metry. Dojde také k úpravě a opravě odvodnění, propustků či sjezdů. Obnovu vozovky budou silničáři provádět technologií recyklace za studena, což umožní, aby se původní materiál zužitkoval na místě. Vše na přelomu října a listopadu zakončí pokládkou nového asfaltu.
Výhybny se posunovaly, aby neohrozily chráněné rostliny
Výhybny, neboli rozšířená místa k vyhnutí protijedoucího vozidla, mají na úzké čtyřmetrové cestě zvýšit bezpečnost jízdy. Zvlášť v zimní sezoně tudy podle odhadů projede denně přes 300 aut a desítky autobusů s lyžaři, kteří míří do rakouských areálů Hochficht a Schöneben.
Přitom původně projektované výhybny se po připomínkách šumavského parku posunovaly tak, aby neohrozily chráněné rostliny. „V tom je tato stavba výjimečná. Vedle tradičních dohledů ji provází i ekologický dozor,“ poznamenal Miloslav Jindra, šéf stavby ze společnosti Swietelsky stavební.
Firma zahájila přípravné práce už v březnu, kdy v době vegetačního klidu podle pokynů správců chráněného území vykácela na 380 náletových dřevin podél opravované trasy.
„V červnu jsme navázali demolicí původního mostu přes potok Pestřice na hranici s Rakouskem a stavíme nový. To za dozoru i rakouských úřadů a při běžném provozu, neboť kolem vede provizorní objížďka,“ upřesnil Jindra. I nový most otevřou stavbaři na podzim.
Jihočeský kraj rozdělil celou trasu horské silnice z Nové Pece na přechod Zadní Zvonková - Schöneben na pět etap. Společnost Swietelsky stavební ve veřejné soutěži získala dva, dohromady měří osm kilometrů, v ceně 106,6 milionu korun.
První z nich je tento tříkilometrový u hranice s mostem přes Pestřici a další pětikilometrový z Bližší Lhoty na křižovatku u Nové Pece. Tento úsek, jehož stavba začne příští rok v červenci, se už rozšíří na dva jízdní pruhy o celkové šířce 6,5 metru. Zbylé části této silnice kraj teprve připravuje k soutěži.
Hejtmanství počítá s tím, že náklady na její opravu a rozšíření uhradí s pomocí evropské dotace z přeshraničního programu Interreg. Celková částka stavby zatím není známá, protože některé úseky odborníci teprve projektují.
„Dvě etapy mají v současné době stavební povolení, tři jsou v projektových přípravách,“ potvrdila Jitka Liláková z krajského odboru veřejných zakázek a investic. Součástí silnice na Hochficht je i obchvat Bližší Lhoty.
Když se kraj loni ucházel o evropskou dotaci na modernizaci této příhraniční cesty, plánovali politici její vylepšení do pěti let. Ale protože ještě nemají všechna stavební povolení, o termínu dokončení nechtějí spekulovat.
Vylepšení nevyhovující cesty vítali i provozovatelé Hochfichtu. „V posledních letech jsme investovali půl miliardy korun, abychom vylepšili podmínky pro lyžaře. Postavili jsme kabinovou lanovku, rozšířili zasněžování i sjezdovky. To si naši čeští návštěvníci chválí, ale zároveň dodávají, že největší slabinou je stav silnice z Nové Pece k hranicím. Jakéhokoliv zlepšení cesty se pozitivně projeví na hodnocení hostů i navýšení jejich počtu,“ sdělil ředitel Hochfichtu Gerald Paschinger. Dodal, že minulou sezonu navštívilo skiareál 100 tisíc Čechů a většina z nich využila právě silnici z Nové Pece.
Opravovaný úsek vede z Přední Zvonkové k rakouským hranicím. Následovat budou další etapy.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz